Kyckling draglok för Ingelstas kalkon

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

De senaste årens popularitetsökning för kyckling har även inneburit ett lyft för kalkonkött, något som Ingelsta kalkon kan vittna om. Nu hoppas man kunna visa fler användningsområden för köttet.

Kalkon i alla dess former. Det var vad man möttes av vid Ingelsta kalkons monter under mässorna Restaurangexpo och Fastfood och café i Göteborg. Det är också budskapet som företaget vill nå ut med – att mycket kan ersättas med kalkon.

Det vill man göra genom att helt enkelt bredda sortimentet mer och mer. I dagsläget har man bland annat både hela och tunnskivade bröstfiléer, färs, köttbullar och strimlor, med tanken om att kunden ska kunna använda sina gamla recept och byta nöt- eller griskött mot kalkon.

– Vi måste ju informera om att kalkon inte är något konstigt. Många tror att det är den hela som man äter till thanksgiving eller nyår, något man äter en gång per år. Vi har ju lika mycket styckdetaljer från kalkonen som på vilket annat djur som helst, och ju mer vi kan presentera styckade detaljer, desto fler kunder kan vi attrahera, säger Mattias Refsbäck, key account manager på Ingelsta kalkon, till Food Supply.

Läs också: Tillfällig vd-lösning blir permanent för Guldfågeln

Och företaget, som tillsammans med bland andra kycklingproducenten Guldfågeln ingår i Blentagruppen, ser att fler intresserat sig för kött från den stora fågeln. En av de bidragande orsakerna är kycklingköttets framsteg de senaste åren – en råvara vars konsumtion fördubblats sedan starten av 2000-talet. Enligt Jordbruksverkets senaste uppdatering äter vi omkring 22 kilo kyckling per person och år.

– Vi åker med på det tåget, absolut. Vi ökar hela tiden. Det är ett större intresse från kunder, de är mer intresserade och vill veta mer om kalkon, säger Mattias Refsbäck.

Campylobacter ingen påverkan
Samtidigt som konsumtionen av kyckling ökar, drabbades branschen av ett högre antal personer som blivit sjuka till följd av campylobacter från svensk kyckling. Smittan gjorde att fler än vanligt blev sjuka under ett års tid, från sommaren 2016 till sommaren 2017. Men trots kalkonköttets närhet till kyckling och draghjälpen i form av dess popularitet, såg man hos Ingelsta inga negativa effekter.

Läs också: Han blir vd för Ingelsta kalkon

Enligt Mattias Refsbäck märkte man inte något tapp i försäljningen och tror att det främst beror på att medieuppbådet bara fokuserade på kyckling. Samtidigt har företaget sett att de egna produkterna ligger långt under gränsvärdet för den naturligt förekommande bakterien, något som också beror på en annan slaktmetod.

– Inom kycklingindustrin slaktar man stora mängder kyckling per dag, på löpande band med klingor. Vi slaktar mycket färre djur, plus att kalkonerna är mycket större. Det gör att vi inte kan ha en automatisk lina där det går på löpande band, utan djuren styckas för hand, utifrån och in. Det gör att vi inte får kontaminering från inkråmet på resten av djuret.

"Vi vill växa"
För Ingelsta kalkon, som sedan 2012 ökat omsättningen från drygt 240 miljoner kronor 2012 till förra årets 284 miljoner kronor, ligger målet framöver klart: en kurva som fortsatt pekar uppåt.

Bland de senaste lanseringarna från företaget syns fler frysta produkter än tidigare, då man endast hade hel kalkon i frysdiskarna. Bland dem lyfter Mattias Refsbäck framförallt fram den frysta kalkonfärsen, som kan ligga till grund för ytterligare tillväxt.

– Vi vill växa. De produkter vi lanserar nu är såna produkter som vi tror ska bli stora. Färs är väldigt populärt och där kan vi växa, speciellt om man som konsument vill byta ut det röda köttet.
Mer om: Ingelsta Kalkon


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vd-byte hos Reitan convenience

Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

Rootfruit till Island via Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Fyra nya till Organic Sweden

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Axfood och Lidl naggar på Coop

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.25