23948sdkhjf

Kyckling draglok för Ingelstas kalkon

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

De senaste årens popularitetsökning för kyckling har även inneburit ett lyft för kalkonkött, något som Ingelsta kalkon kan vittna om. Nu hoppas man kunna visa fler användningsområden för köttet.

Kalkon i alla dess former. Det var vad man möttes av vid Ingelsta kalkons monter under mässorna Restaurangexpo och Fastfood och café i Göteborg. Det är också budskapet som företaget vill nå ut med – att mycket kan ersättas med kalkon.

Det vill man göra genom att helt enkelt bredda sortimentet mer och mer. I dagsläget har man bland annat både hela och tunnskivade bröstfiléer, färs, köttbullar och strimlor, med tanken om att kunden ska kunna använda sina gamla recept och byta nöt- eller griskött mot kalkon.

– Vi måste ju informera om att kalkon inte är något konstigt. Många tror att det är den hela som man äter till thanksgiving eller nyår, något man äter en gång per år. Vi har ju lika mycket styckdetaljer från kalkonen som på vilket annat djur som helst, och ju mer vi kan presentera styckade detaljer, desto fler kunder kan vi attrahera, säger Mattias Refsbäck, key account manager på Ingelsta kalkon, till Food Supply.

Läs också: Tillfällig vd-lösning blir permanent för Guldfågeln

Och företaget, som tillsammans med bland andra kycklingproducenten Guldfågeln ingår i Blentagruppen, ser att fler intresserat sig för kött från den stora fågeln. En av de bidragande orsakerna är kycklingköttets framsteg de senaste åren – en råvara vars konsumtion fördubblats sedan starten av 2000-talet. Enligt Jordbruksverkets senaste uppdatering äter vi omkring 22 kilo kyckling per person och år.

– Vi åker med på det tåget, absolut. Vi ökar hela tiden. Det är ett större intresse från kunder, de är mer intresserade och vill veta mer om kalkon, säger Mattias Refsbäck.

Campylobacter ingen påverkan
Samtidigt som konsumtionen av kyckling ökar, drabbades branschen av ett högre antal personer som blivit sjuka till följd av campylobacter från svensk kyckling. Smittan gjorde att fler än vanligt blev sjuka under ett års tid, från sommaren 2016 till sommaren 2017. Men trots kalkonköttets närhet till kyckling och draghjälpen i form av dess popularitet, såg man hos Ingelsta inga negativa effekter.

Läs också: Ingelsta fortsätter öka

Enligt Mattias Refsbäck märkte man inte något tapp i försäljningen och tror att det främst beror på att medieuppbådet bara fokuserade på kyckling. Samtidigt har företaget sett att de egna produkterna ligger långt under gränsvärdet för den naturligt förekommande bakterien, något som också beror på en annan slaktmetod.

– Inom kycklingindustrin slaktar man stora mängder kyckling per dag, på löpande band med klingor. Vi slaktar mycket färre djur, plus att kalkonerna är mycket större. Det gör att vi inte kan ha en automatisk lina där det går på löpande band, utan djuren styckas för hand, utifrån och in. Det gör att vi inte får kontaminering från inkråmet på resten av djuret.

"Vi vill växa"
För Ingelsta kalkon, som sedan 2012 ökat omsättningen från drygt 240 miljoner kronor 2012 till förra årets 284 miljoner kronor, ligger målet framöver klart: en kurva som fortsatt pekar uppåt.

Bland de senaste lanseringarna från företaget syns fler frysta produkter än tidigare, då man endast hade hel kalkon i frysdiskarna. Bland dem lyfter Mattias Refsbäck framförallt fram den frysta kalkonfärsen, som kan ligga till grund för ytterligare tillväxt.

– Vi vill växa. De produkter vi lanserar nu är såna produkter som vi tror ska bli stora. Färs är väldigt populärt och där kan vi växa, speciellt om man som konsument vill byta ut det röda köttet.
Mer om: Ingelsta Kalkon
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny vd för Trensums Food

Ny vd för Peckas naturodlingar

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Siljans Chark i konkurs

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Så gör butikerna med Paolos produkter

Veg of Lund skiftade försäljningen – omsättningen sjönk med 92 procent

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Trots mörka moln – vart fjärde livsmedelsföretag har nyanställt senaste månaden

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

Dessutom avbryter Evanoff Group alla samarbeten med Paolo Roberto.

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

Mer handsprit från Spendrups

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

AI ska minska svinnet i växthuset

Matsmart hittar nya partners i krisen

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Frosten slår hårt mot odlarna

Anrikt bageri i konkurs

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Svenskmärknings vd slutar

Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Blå skyltar för lokalproducerat – gemensamt grepp bland handlare

Så klarade sig Scandi Standard i första kvartalet

Snabbgross med ny skrud i Visby

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Ucrete® CS - nytt innovativt golv till livsmedelsindustrin

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Teleskopskenor från KIPP i många olika modeller

Sänd till en kollega

0.142