23948sdkhjf

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Lösplocket ökar lavinartat – men matkassarna fortsätter att minska.

Den svenska näthandeln med livsmedel fortsätter att öka och gjorde så även under 2017. Den totala ökningen låg på 19 procent för hela året, med en extra ökning med 23 procent under sista kvartalet.

Läs också: Axfood och Lidl naggar på Coop

Men det är stor skillnad i försäljningen av de olika lösningarna där trenden för de färdiga middagslösningarna återigen minskade, nu med 8 procent. Lösplocket fortsatte samtidigt att öka kraftigt med 38 procent.

– Trenden ser ut som den gjort tidigare där lösplock ökar lavinartat. Totalen blir dock lägre än vår prognos på 30 procent, vilket beror på att de färdiga middagslösningarna tappar. Däremot stämmer prognosen bra när man ser på lösplocket, säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel.

Enligt Malin Winbom kommer den digitala handeln bara att öka framöver.

– Det är rätt få som handlar på nätet fortfarande så det finns en enorm tillväxtpotential. Det var först 2016 som de stora jättarna tog sig in på marknaden och under 2017 som de fick lite snurr på det hela och det finns inget som tyder på att 2018 skulle innebära en avtappning, snarare tvärtom, säger hon.

Kommer vi att se en fortsatt trend med ökat lösplock och minskade middagslösningar?

– Ja det tror jag. Middagslösningar var det första som introducerades i Sverige och det fyllde ett tomrum på marknaden, det var det enda alternativet och det växte ganska bra. Men nu har det kommit mycket fler bra och billiga lösningar för lösplock och jag tror många föredrar det. Många som handlade middagslösningar har nog börjat gå över till lösplock Sverige började till skillnad från många andra länder i en lite konstig ände med middagslösningar, säger Malin Winbom.

– Det kommer nog alltid finnas middagslösningar, men i mindre utsträckning än storhetstiden under 2015, tillägger hon.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078