23948sdkhjf

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Lösplocket ökar lavinartat – men matkassarna fortsätter att minska.

Den svenska näthandeln med livsmedel fortsätter att öka och gjorde så även under 2017. Den totala ökningen låg på 19 procent för hela året, med en extra ökning med 23 procent under sista kvartalet.

Läs också: Axfood och Lidl naggar på Coop

Men det är stor skillnad i försäljningen av de olika lösningarna där trenden för de färdiga middagslösningarna återigen minskade, nu med 8 procent. Lösplocket fortsatte samtidigt att öka kraftigt med 38 procent.

– Trenden ser ut som den gjort tidigare där lösplock ökar lavinartat. Totalen blir dock lägre än vår prognos på 30 procent, vilket beror på att de färdiga middagslösningarna tappar. Däremot stämmer prognosen bra när man ser på lösplocket, säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel.

Enligt Malin Winbom kommer den digitala handeln bara att öka framöver.

– Det är rätt få som handlar på nätet fortfarande så det finns en enorm tillväxtpotential. Det var först 2016 som de stora jättarna tog sig in på marknaden och under 2017 som de fick lite snurr på det hela och det finns inget som tyder på att 2018 skulle innebära en avtappning, snarare tvärtom, säger hon.

Kommer vi att se en fortsatt trend med ökat lösplock och minskade middagslösningar?

– Ja det tror jag. Middagslösningar var det första som introducerades i Sverige och det fyllde ett tomrum på marknaden, det var det enda alternativet och det växte ganska bra. Men nu har det kommit mycket fler bra och billiga lösningar för lösplock och jag tror många föredrar det. Många som handlade middagslösningar har nog börjat gå över till lösplock Sverige började till skillnad från många andra länder i en lite konstig ände med middagslösningar, säger Malin Winbom.

– Det kommer nog alltid finnas middagslösningar, men i mindre utsträckning än storhetstiden under 2015, tillägger hon.

Mer om: HUI | Näthandel
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Storpack för ägg helt utan plast

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Nu kommer Coca-Colas hallon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bekämpningsmedelsrester på historiskt låga nivåer

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Mängden livsmedelsgodkänd återanvänd plast ökar

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Vi har besökt konferensen Nordic Food Industry med fokus på ny teknik och innovation som kan stärka den svenska livsmedelsindustrin.

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

3

Nu kommer pant på take away-förpackningar

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Simris Alg: "Vd saknar krismedvetenhet"

Axel Johnson blir helägare av Martin & Servera

Greenfoodföretag i samarbete med veganosttillverkare

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Industrifacken kräver 3 procent i löneökning

Ny certifiering i Västerhavet öppnar för nya fångster

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Tredubblad omsättning för Peckas

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Kalix löjrom tappar sin miljöcertifiering

Matsvinnsföretag backas upp med nytt kapital

Starbucks bättre än prognosen

De bygger insektsanläggning i Dalarna

Framgång i Asien men stopp i Europa för Carlsberg

Finska bryggeriet tuffar på

Se alla Företagens egna nyheter

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

Vi ses på Elmia!

BUS eller godis?

Fatpump i hygieniskt utförande

Sänd till en kollega

0.144