Nu kommer pizzan på posten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Foodster vill nå Sveriges ambitiösa men otåliga pizzabagare i hemmet – lanserar pizzabottnar som skickas hem med posten.

Nyköpingsföretaget Foodster etablerade för några år sedan egen pizzafabrik i staden, som sedan starten utvecklats från att producera färdiga pizzor under såväl eget varumärke som EMV till att numera rikta in sig mot restaurangmarknaden.

Pizzabottnar är en grundsten för produktionen, riktade mot verksamheter som gärna vill ha pizza på menyn, men som saknar kompetens för att göra det själva. Och om konceptet går hem hos restauranger – varför skulle det inte också gå hem hos privatpersoner?

Därför testar Foodster ett nytt grepp: pizzabottnar på posten. Via e-handel säljer man färska pizzabottnar som gasförpackas och skickas till närmsta postombud. Där kan konsumenterna sedan hämta hem dem för att själva toppa bottnarna och på så sätt göra sin egen kreation.

Svar på pizza-kit och "snabba degar"
Bakom Foodster står Tony Gerasovski – utnämnd till svensk mästare i pizzabakning 2011 och född in i pizzans värld. Pappa Danne Gerasovski startade i mitten av 1970-talet pizzerian Fazana, som i dag är en klassisk restaurang i Nyköping. Det var också där en del av inspirationen kom ifrån, i kombination med den växande marknaden för pizza-kit riktade mot hushållen.

– Nu har vi haft Fazana ett bra tag och det händer att folk frågar hur vi gör degen. Då brukar jag fråga hur de själva gjorde sin senaste deg och vissa svarar att de hittade något recept på nätet – ”gör snabb pizzadeg på två timmar”. Det går inte att göra en snabb pizzadeg, det blir inte bra. Gör den dagen innan. Sen kommer de tillbaka och säger att det blev jättebra, men att det tog för lång tid. Det tar tid att göra bra saker och det är där jag ser en öppning för pizzabottnar framförallt, säger Tony Gerasovski till Food Supply, och tillägger att varje deg jäser minst 12 timmar innan de blir en klar pizzabotten.

Logistik i fokus
Under de tre senaste månaderna har man haft en testperiod där inte själva produkten i sig varit i fokus, utan logistiken. I dag har man avtal med Postnord som fraktar pizzorna, som till en början inte var gasförpackade – något man märkte blev ett problem.

– Du vet hur det är själv: du får ett sms om att hämta ut ditt paket hos ombudet, sen kanske det tar tre-fyra dagar innan man faktiskt hämtar ut det. Så för de som hade den fem-sex dagar började bottnarna mögla. Vi löste det genom att gasförpacka dem för att få så lite åverkan på produkten som möjligt.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

Utöver den lucka som Tony Gerasovski och Foodster ser för pizzabottnar finns det också ett annat mål med att etablera e-handeln. Genom att försöka nå konsumenterna direkt försvinner såklart även behovet av förmedlare.

– Du kapar samtidigt ett led i och med dagligvaruhandeln. Visst, det är lite jobb med det, men du äger affären hela vägen och har inga mellanhänder.

Ja, det är väl Postnord då?

– När kunden får sin bekräftelse har vi skrivit: ”Om paketet nu kommer fram”, säger Tony och skrattar, innan han påpekar att det inte har varit några leveransproblem under testperioden.

Läs också: Då startar Paradiset sin näthandel

I dagsläget är det bara postombud som är aktuella för mottagandet av varorna, men Foodster har även tittat på andra lösningar. I veckan kommer man med i e-handlaren Middagsfrids matkasse, vilket innebär att man både direkt tar plats i hushåll och samtidigt syns för potentiella nya kunder. Tony Gerasovski säger också att det finns möjligheter i storstadsområdena i form av till exempel tjänster som Foodora eller Onlinepizza.

– Men de ska ju såklart också ha sina marginaler.

Egna enheter kan vara lösning
Framöver hoppas man att den satsning på franchise-enheter som man planerat kring ett tag skulle kunna förse marknaderna i närområdet, men i och med att en första testenhet inte startats ännu ser man det som nästa steg i ett längre led.

– Att ha egna franchiseenheter eller butiker, det är slutdestinationen för oss. Men nu bygger vi kännedom om varumärket Tony’s Pizza och förhoppningsvis uppskattning för våra produkter från kunderna. Har vi byggt upp det blir det lite mer självklart att öppna upp en fysisk butik kring det. Nu gör vi grundjobbet.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fotbollsfejs pryder läskburkar

Mackmyra startar i Storbritannien

Produktnytt
Ölbröd och laxkorv bland veckans nyheter

Food Supply samlar ihop de produktlanseringar som skett under senaste veckan.

Västerbottnisk falafel tar sig in i dagligvaruhandeln

I maj utökar Orientfalafel fokus från restaurang och storhushåll och går in i Coop- och Ica-butiker i Umeå samt Göteborg. Delägaren: "Det är otroligt stimulerande".

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Arla ska spara in drygt 4 miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp. Vd Peder Tuborgh säger att man "helt säkert är färre om tre år".

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Oatly dubbel pristagare i reklamtävlingen

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Kycklingproducent har expansion i sikte

Åbros satsning blir en av landets största

I en investering på cirka fem miljoner kronor får Åbros bryggeri i Vimmerby tusentals kvadratmeter solpaneler. Energin ska innebära att man framöver bara nyttjar förnybara energikällor.

Dryckesdistributör flyttar verksamheten

Galateas dotterbolag KGA Logistik får dubblad lagerkapacitet med större anläggning – flyttar med cirka 60 anställda.

Arlas nya system ger ny produktserie

Färska kryddor utan krukor

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Sverige och Finland ska exportera mer tillsammans

Länderna presenterar en avsiktsförklaring med syfte att samarbeta för att öka exporten av livsmedel och drycker. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ser att det kan ge möjligheter för livsmedelsföretag i både Sverige och Finland.

På nytt jobb
Hon ska basa över äggorganisationen

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

Tusentals Starbucks håller stängt en eftermiddag efter kritik

Internationell prisskörd för svensk producent

Mindre parti majspuffar dras tillbaka

På nytt jobb
Flera förändringar inom säljbolaget

Movement group rekryterar ny koncernchef från Essity, etablerar bolag i Norge och byter namn på ett av dotterbolagen.

Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

Foodhills ordförande fattar klubban i Livsmedelsakademin

Förre Findus-vd:n Henrik Hjalmarsson avgår efter endast ett år på posten.

Så äter svenskarna

Kommunikationsbyrån Food and friends har publicerat sin årliga matrapport och konstaterar att de svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

På nytt jobb
Hon vill skapa nästa Daimtårta

Almondy rekryterar Sveriges mästerkock-vinnaren Catarina König som ny produktutvecklare.

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

På nytt jobb
Vitamin Well-chef byter jobb

På nytt jobb
Från matlandet till måltidsturism

Coop i samarbete med matsvinnsföretag

Dagligvaruhandeln: Endast fossilfri plast 2030

Malmögrossist i konkurs

Lidl vill minska plasten

Miljöpartiet vill införa skatt på importkött

På nytt jobb
Stjärnkocken blir herrgårds-vd

Nu öppnar Jureskogs

Se alla Företagens egna nyheter

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Träffa oss på GastroNord

Den perfekta juiceflaskan

Positivt för er som handlar med kommuner, stat och landsting.

Hannovermässan 2018: Pilz nyheter för framtidens fabrik

Missade du ebm-papst på Nordbygg? Se det bästa från montern!

Perfekt ventilation ger stor hampaskörd för laglig cannabis i Schweiz

SSI Schäfer 40 år i Sverige - 4 dagar kvar

IMA dairy food ERCA

Välkommen att besöka oss på Euro Expo mässan i Karlskrona 25-26 April

Ny karamell med noter av frukt

ebm-papst fläkt i luftridåenheter för Sushi-barer

Nomo är på plats i Skellefteå för Euro Expo

Vi satsar på ett hållbart samhälle!

Centrifugalfläkt för kommersiella kök där EC-motorn skyddas från fettångor och het luft

AxFlow presenterar ny dubbelskruvpump från Waukesha Cherry-Burrell

FTNF naturliga flavours baserade på fruktkoncentrat

Tara Pac ännu starkare!

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Nu lanseras vår nya större säckklämma WeLoc Gripper 150

Nivåmätning utan flottör

Seminarium - Organisatorisk och social arbetsmiljö, stress och hitta styrka...

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellef...

Bull Salicath ApS

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Sänd till en kollega

0.264