23948sdkhjf

Lidl pressar matsvinnet – så stor är andelen hos kedjorna

Lidl har pressat andelen matsvinn till 1,72 procent. Samtidigt har Ica och Axfood också pressat sina andelar. Så ligger kedjorna till.

Enligt Lidl Sveriges hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 1 mars 2018 till 28 februari 2019 uppgick Lidls matsvinn till 1,78 procent av den totala försäljningen, eller cirka 6 400 ton livsmedel.

Läs också: Brödöl lanseras på Coop

Under halvårsrapporten mars till augusti 2019 pressades andelen ytterligare till 1,72 procent.

Och det är bara början – menar Lidl, som sedan i början av oktober sjösatt den nya satsningen ”Ta vara på allt” i sina dryga 190 butiker. Frukter och grönsaker med skönhetsfläckar säljs i tre kilos lådor för 20 kronor styck och varor med ”superkort datum” rabatteras kraftigt med omkring 30-90 procent.

Enligt Lidl har satsningen under september räddat 95 ton mat.

– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl i en kommentar.

Läs också: Ny studie: Portionsförpackat mer klimatsmart.

Men Lidl är inte den enda kedjan som har förklarat krig mot matsvinnet. 2015 satte Axfood ett mål att halvera matsvinnet till 2025 och då låg andelen på 1,73 procent av omsättningen. I den senaste tillgängliga hållbarhetsredovisningen för verksamhetsåret 2018 har siffran istället pressats till 1,49 procent.

– Vi är nöjda med utvecklingen och den följer vår plan. Den största andel svinn uppstår inom frukt och grönt samt bröd. Willys har framgångsrikt testat ett koncept med två kilos svinnlådor som vi vid årsskiftet tänker lansera i alla butiker. Även Hemköp rullar ut frukt- och gröntpåsar för tio kronor kilot, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef hos Axfood till Fri Köpenskap.

Ica vill förstås inte vara sämre utan även där är målet att halvera matsvinnet såväl i Baltikum som i Sverige. Den senaste siffran som kedjan enligt pressavdelningen presenterar kommer från basåret 2016 då andelen svinn låg på 1,65 viktprocent av den totala försäljningen.

– Arbetet pågår hela tiden med att minska matsvinnet och vi jobbar för att nå vårt mål om att halvera svinnet till 2025, säger Hannes Hervieu, pressansvarig till Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079