23948sdkhjf

Arlas vd tror på den kooperativa modellen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Patrik Hansson om Arlas och mjölkens framtid.

Ett stabilt mjölkpris, en minskad ekomjölksförsäljning och en bitvis överhettad debatt om mjölkens miljöpåverkan är bara några av de frågor som Arla Sveriges vd Patrik Hansson har på sitt bord.

Läs också: Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Det är bråda dagar på Arla när Fri Köpenskap besöker huvudkontoret på Kungsholmen i Stockholm, inom några dagar går nämligen flytten ut till intilliggande Solna och helt nya lokaler. Men även om det är rörigt på kontoret just nu är det ovanligt stabilt för kooperativet Arla.

– Det ser jättebra ut för Arla både utifrån ett lokalt svenskt perspektiv med tillväxt och ett stabilt och relativt högt pris till bönderna för mjölken. Men det går också riktigt bra från ett globalt perspektiv där vi har stark tillväxt och följer vår strategi att exportera mer och växa snabbt utanför Europa.

Arla växer nämligen så det knakar i världen, framförallt i Mellanöstern och Afrika. Men Arla växer även i Sydostasien, ett område som Patrik Hansson fortfarande håller ett extra öga på då han ansvarade för affärsområdet innan han tog över som vd för Arla Sverige 2016. För det som händer internationellt i mejerivärlden påverkar i allra högsta grad det som händer lokalt.

– Det har varit en väldigt volatil marknad fram till för ett år sedan men nu har vi haft ett relativt stabilt pris på världsmarknaderna vilket gett ungefär samma mjölkpris till bönderna under de senaste tio månaderna. En sådan stabilitet har iallafall inte jag sett någonsin under mina åtta år på Arla. Jag tror det är bra för alla att det är så pass stabilt på ett relativt högt pris.

Läs också: Papper på prästosten ersätter plasten

Samtidigt finns det orosmoln på horisonten som till exempel Brexit. Även om Arla har en stark lokal närvaro på den brittiska marknaden importeras till exempel landet populäraste smörvarumärke, Lurpak, från Danmark vilket vid höga tullar kommer att bli en stor kostnad för Arla.

Internationellt har efterfrågan på ekologisk mjölk ökat den senaste tiden och produktionen i Sverige har ökat. Men förra året minskade Eko försäljningen för Arla med nästan 7 procen. Patrik Hansson tror att det finns en förklaring till det här trendbrottet.

– Man ska komma ihåg att många branscher tappat ekologiskt, vår analys är att det är en kombination av att vi talat väldigt gott om det svenska och att det har blivit "good-enough" samt att prispremien i vissa av våra segment har blivit för stort. Vi har ökat vår export och den marknaden kommer att öka men vi ser allvarligt på att det ekologiska minskar i Sverige och därför har vi nu lanserat en ny kampanj för att vända den här trenden, säger han.

Få kan ha missat att det på reklamplats och i media pågått en het debatt om mjölk och alternativ till mjölk där bland annat konkurrenten Oatly stuckit ut hakan så pass mycket att Arla själva till slut gick ut och svarade i en egen kampanj. Framförallt har frågan skiftat fokus från hälsoaspekter till miljön.

Känner ni er ifrågasatta?

– Vi lever i en allt komplexare värld och media kanske har gjort den världen lite för enkel. Det pratas mycket om klimatet och Co2, men inte alls lika mycket om miljö. Som det ser ut nu så kommer inte alla våra goda miljöegenskaper ut i debatten. Med det sagt är det bra att vi får kritik, då blir det en debatt kring det.


Arla har på senaste tid öppnat upp för att vidga sitt sortiment från det klassiska mjölksortimentet till växtbaserade produkter. Men det har varit många och långa diskussioner hos kooperativets många medlemmar.

– Med den kategorikunskap, den distributionskunskap och de fabriker vi har är det naturligt att vi tittat på det. Vi har inga planer på att lansera något nytt här och nu, men det har varit en bondefråga som diskuterats under några år för att komma fram till att det skulle varar ok med växtbaserad dryck även i vårt sortiment.

Är den kooperativa modellen fortfarande framgångsrik år 2019?

– Ja det finns stora fördelar även i framtiden med att vara ett kooperativ. Vi har full kontroll från gård till produkt, då är hela värdekedjan under kontroll. Bönderna själva är väldigt framåt och vill leda utvecklingen och äger de sitt bolag till 100 procent så står de i bräschen för att finnas kvar i 100 år till.

Mer om: Arla
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmarta matformar för mikron

Estrella kombinerar chips med semlor

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Maxgodis.se lägger ner

Burktappare Årets Ölutvecklare

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Picadeli lanserar "Picabowl"

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till ett hållbart arbetsklimat -14/2 Webbinarium

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Sänd till en kollega

0.14