23948sdkhjf

6 av 10 företag tror på ökning av ekologiskt

Den svenska ekoförsäljningen har fortsatt öka, men takten har saktat in något den senaste tiden. Bland branschföretagen är det en majoritet, 6 av 10 som tror på att försäljningen även kommer att öka framöver och en fjärdedel tror på en stor ökning, det framgår av en ny Kantar Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Krav och Organic Sweden.

Företag med stor andel ekologisk sortiment tror mer på en ökning av försäljningen än de med mindre andelar. Bland de som har allra mest ekologiskt i sortimentet tror 7 av 10 på ökad försäljning.

I undersökningen framkommer även att företagen tror att flera olika mervärden kommer att efterfrågas de närmaste fem åren och då främst lokalodlat. Bland de tre mervärden som företagarna tror mest skulle efterfrågas var just lokal- och närproducerat (51 procent), ekologiskt (19 procent) samt miljövänligt och hållbart (18 procent).

– Det här ska inte tolkas som ett minskat intresse för ekologiskt och Krav – utan snarare att konsumenter i högre utsträckning efterfrågar lokalproducerad mat som är ekologiskt odlad. Genom en närmare samverkan mellan ekolantbrukare och förädlingsföretag kan ekobranschen bli mycket bättre på att produktutveckla med råvaror från det svenska ekolantbruket, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden i en kommentar.

I undersökningen framkommer också att de största utmaningarna ansåg företagen vara tillgång på ingrediens och råvara (26 procent), pris och lönsamhet (25 procent) samt efterfrågan (16 procent). Tre av fyra av exporterande företag tror även på ökad export.

Totalt intervjuades 193 förädlingsföretag med ekologiska livsmedel i sortimentet över telefon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141