23948sdkhjf

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den pågående coronaepidemin slår hårt mot flera branscher just nu och små livsmedelsproducenter som levererar till restaurang- och besöksnäringen drabbas extra mycket då affärerna mer eller mindre över en natt upphört.

Läs också: Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Kajsa Leander på Berga bruk musteri & äppelodling tillsammans med Lena Ryberg-Ericsson på Köpings musteri & Bergs äppelgård valde därför att, tillsammans med ett 50-tal producenter, i en debattartikel på Expressen vädja direkt till den svenska dagligvaruhandeln om att nu ta in lokala varor för att på så vis hjälpa en hel bransch som i många fall befinner sig på ruinens brant.

– Många av oss mindre matproducenter har nu förlorat all försäljning, det är en katastrof och en ekonomisk kris som kommer att leda till konkurser, säger Kajsa Leander på Berga bruk musteri & äppelodling som till stor del levererar till premiumkunder och besöksnäringen till Food Supply.

Responsen på artikeln blev både snabb och direkt. Bara timmar efter publicering svarade Lidl på debattartikeln både genom ett svar på Expressen, men även via ett pressmeddelande.

– Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige i pressmeddelandet.

Läs också: Hon går från Martin & Servera till Ica

Även andra aktörer som Axfood och Ica har svarat och sagt att de vill hjälpa de lokala producenterna. Till stor glädje för Kajsa Leander.

– Det var fantastiskt att de var så pass snabba. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle bli ett sånt här genomslag, det är otroligt vilken effekt den här artikeln har fått, säger hon.

Nu arbetar Kajsa Leander på att även få till liknande lokala upprop för producenterna för att få till fler samarbeten med dagligvarubutikerna.

– Det viktigaste är att ta in produkterna och marknadsföra dom, jag tror den svenska konsumenten är öppen för det lokala och att det finns ett värde i det även om det kanske kostar lite mer, konsumenterna vill också se en förändring, säger hon och fortsätter:

– Jag hoppas att om dagligvaruhandeln tar in våra ekologiska drycker, då kanske jag till och med kan öka produktionen och anställa mer personal. Om vi gör rätt nu så kan vi ändra den här jobbiga situationen till något positivt.

Mer om: Axfood | Berga Bruk | Ica | Lidl
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lantmännen-chef ny styrelseordförande för Svebio

Lantmännens vodka får inte kallas svensk

Coops jättelager läggs på is

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Nya i Svenska Retursystems styrelse

Carlsberg drar tillbaka helårsprognos

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor efterfrågan på ägg och knäckebröd

På nytt jobb
Ny vd på Dava Foods

Salladsbarer utmanas av krisen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Största varselmånaden i historien

Loka, Lantmännen och Änglamark i hållbarhetstoppen

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Kale United drog in 3,8 miljoner rekordsnabbt via crowdfunding

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

1

Brist på svensk färs i butikerna

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

På nytt jobb
Ny vd på Aqua Nobel

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Styrelsemedlem lämnar Veg of Lund

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Fortsatt oro bland producenterna

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Bayn säkrar miljoner från Vinnova

Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Grönsaksodlare drabbas av corona

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Pändy har säkrat tre internationella distributionsavtal

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

1

Det råder ingen jästbrist

Svagt uppåt för Atria

Hon går från Martin & Servera till Ica

Säljarna rycker ut och plockar varor

Se alla Företagens egna nyheter

PRO-CONSULT säkerställer ett pyntat påskbord

Andra sätt att göra affärer på...

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Södersjukhuset får 200 ansiktsmasker av Ingersoll Rand

Ny hygienisk excenterskruvpump från NOV

Lasersvetsning av plast

KIPP SCANDINAVIA AB säkerställer sin leveransförmåga

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Produktsäkerhet och kontroll

Hur tryckfall påverkar er tryckluft - Informationsbroschyr

KIPP Scandinavia AB

PRO-CONSULT hjälper sjukhus att bli av med sitt avfall.

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

151 MP Area Scan camera

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Se över ert reservdelslager

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Träffa AxFlow digitalt!

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

PRO-CONSULT går över gränser för att hålla produktionen igån

Fatpump i hygieniskt utförande

Busch Vacuum Solutions

Magnetiska lösningar från Larko Magnet

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Sänd till en kollega

0.156