23948sdkhjf

Energidrycksföretag tiodubblade omsättningen på ett år – ska utmana drakarna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

2018 omsatte Clean Drink 5,5 miljoner kronor, vilket ett år senare tiodubblades. Men resan har varit allt annat än enkel. "Vi har varit på fallrepet flera gånger, kunderna tyckte att drycken smakade förjävligt", säger grundaren Sebastian Kvissberg.

Bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas har båda varit framgångsrika idrottare i sina yngre år. Sebastian Kvissberg spelade för Uppsala basket i högstaligan och Hugo Rosas var en duktig hockeyspelare i Södertäljes (SKK) ungdomsverksamhet.

– Vi kommer från en idrottsfamilj och även om vi är olika på många sätt så har vi båda tävlingsmomentet som drivkraft. Vi hatar att förlora och det var också därför vi vägrade att ge upp, trots att nära och kära inte förstod hur vi kunde fortsätta, konstaterar Sebastian Kvissberg för Fri Köpenskap.

Efter klubblagsidrotten valde bröderna olika vägar. Den yngre brodern, Hugo Rosas, som beskrivs som mer utåtriktad, satsade på crossfit och startade en populär blogg inriktad mot familj, träning och action. Sebastian Kivssberg studerade företagsekonomi och gjorde sin master i Helsingfors.

Med den aktiva träning som båda bröderna ägnat sig åt såg de gemensamt en lucka på marknaden när det gäller den snabbväxande kategorin funktionsdrycker.

– Det var en kategori som var väldigt i ropet, med Nocco och Celcius som herrarna på täppan. Men det fattades en mer utvecklad produkt som producerades i Norden och var vegansk, konstaterar Sebastian Kvissberg och tillägger:

– Alla aminosyror tas normalt inte från växtriket.

Bröderna dammsög landet efter samarbetspartners men ingen ville samarbeta.

– Jag klandrar dem inte. Vem vill satsa på två killar utan pengar som bara dök upp med en idé?, undrar Sebastian Kvissberg.

Men Sebastian Kvissberg hade under sin tid i Finland stött på ett företag som tillverkade kolsyrat vatten i en liten ort med det passande namnet Läskejärvi.

– Vi bokade upp ett möte med företagets grundare och efter det sa han lite kort, ”vi kör”.

De började gemensamt att experimentera med smaker, det ena värre än det andra.

– Problemet är att aminosyror smakar och luktar väldigt illa, vilket man behöver täcka genom att experimentera med syra, sötma och aromer. Det var ingen lätt nöt att knäcka men till slut fick vi fram ett prov med en blandning av två citrusfrukter som vi tyckte smakade gott. Då tryckte vi på knappen.

I början av 2016 kom två lastbilar med 250 000 burkar av den nya drycken Clean Drink.

– Vi blev chockade. Vi hade aldrig sett så mycket drycker och förstod inte riktigt vad vi gett oss in på. Men vi har en styrka i vår marknadsföring där vi har ett bra nätverk och Hugos cirka 80 000 följare på Instagram. Vi lyckades få ut nyheten ganska bra och gjorde väl lite oförväntade saker som stack ut i bruset. Exempelvis gjorde vi en rolig reklamfilm inne hos Ica Nära Sergels Torg med Youtube-gruppen Rackartygarna.

Många Ica-butiker började höra av sig och burkarna sålde som smör. Men det skulle snabbt visa sig att Clean Drink inte var redo.

– Vi skickade halvpallar överallt och drog säkert in tre fjärdedelar av omsättningen de första två månaderna. Allt var frid och fröjd tills butiker och kunder hörde av sig. De ville inte ha en andra burk utan tyckte att drycken smakade förjävligt. Vi tvingades gå ut, ta tillbaka dryck och be om ursäkt, berättar Sebastian Kvissberg.

Tillbaka vid ritbordet jobbade bröderna med lågt kapital i två års tid med smakerna.

– Det var inte två lätta år. Varje dag jobbade vi för att överleva och stressen och pressen var enorm. Istället för att lyssna på alla röster som tyckte att vi skulle ge upp blev det som tändvätska. Vi skulle visa att vi kunde lyckas.

Clean Drink har precis lanserat en begränsad upplaga i samarbete med det svenska bilvarumärket Koenigsegg.

Våren 2018 kom vändningen. Efter många möten med Reitan Convenience (7-Eleven och Pressbyrån) så beslutade kedjan att lansera brödernas produkter vecka 15. Det var en produktserie med tre olika smaker. Därefter var framgången ett faktum.

Det som hände då var att kunderna började jämföra oss med marknadsledarna. Vår smak hyllades som naturlig och fräsch, vilket gav en fantastisk säljboost. Vi började bjuda på smakprover ute i butiker och från att konsumenterna två år tidigare bara ville spotta ut dem så tyckte de nu att de var väldigt goda.

Samarbetet med Reitan Convenience växte vilket så småningom resulterade i en nominering som Årets leverantör och Årets produkt hos 7-Eleven.

– Eftersom vi så länge legat på botten så har vi aldrig tagit något för givet utan är väldigt tacksamma.

Hjulen började snurra ännu snabbare efter att Clean Drink fått chansen till lansering hos Ica. De tre smakerna plus en nyhet, ”Passion”, presenterades och den sistnämnda presterar än i dag väl i sortimentet, menar Sebastian Kvissberg.

Lanseringen gav en explosion i försäljningen och när det var dags för bokslut 2019 hade företaget tiodubblat omsättningen. För första gången blev det också ett positivt Ebit-resultat på nästan tio miljoner kronor.

– Men vi ger oss inte där. Målet är att erövra hela Norden och jag både hoppas och tror att vi kan bli väldigt stora. Vi har precis gått in i Finland och finns även på Island. Danmark och Norge kommer senare. Marknaden för funktionella drycker är enorm och den växer så det knakar. Vi är underdogen som lyckats mot alla odds och jag tror att det finns en plats för en sådan aktör, konstaterar Sebastian Kvissberg.

Inom fyra år är målsättningen att tiodubbla omsättningen igen, till en halv miljard kronor.

– Det kommer att bli extremt svårt att nå dit och det kanske inte är helt realistiskt men bara man vill så kan man. I år var ambitionen att landa på en omsättning runt 100 miljoner kronor men på grund av corona tror jag inte riktigt att vi når upp dit. Snarare kanske runt 80.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Veg of Lund startar försäljning i Kina

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Sänd till en kollega

0.125