23948sdkhjf

Ytterligare satsningar för Arla

Bondeägda mejeriföretaget Arla satsar nu ytterligare på sitt ekologiska sortiment genom att klimatkompensera för storsäljarna den ekologiska mjölken och filen samt gräddfilen och vispgrädden
Arla satsar stort och skapar därmed Sveriges i volym, största klimatkompenserade konsumentvaror. Produkterna, som går under namnet Arla Eko, har ny förpackningsdesign och finns sedan ungefär en vecka i butikerna. Arlas ambition är att fördubbla konsumtionen av ekomjölk fram till 2015.

- Vi vill genom denna satsning bidra till att göra eko till mer än en nisch. Arla har drivit utvecklingen av ekologisk mjölkproduktion i över tjugo år och lanserade den första ekomjölken redan 1991. Klimatkompensationen tar oss ett steg till. Vi vet också att allt fler konsumenter vill ha produkter som produceras ekologiskt och är bra ur klimatsynpunkt, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas ekosatsning i ett pressmeddelande.

Arla klimatkompenserar för alla utsläpp, från foder via kossa och mejeri till butik, genom trädplantering i skogsjordbruk i Moçambique. Att plantera träd och främja skogsbruk är en väl fungerande form av klimatkompensation, eftersom träd tar upp stora mängder koldioxid från atmosfären när de växer. Förutom positiva klimateffekter bidrar träden också till biologisk mångfald, bättre jordmån för odling av grödor och förbättrade sociala förutsättningar för lokala bönder. Trädplanteringen görs genom projekt från U&WE i samarbete med bönderna och kontrolleras av certifieringsorganet Plan Vivo. Arla Eko orsakar utsläpp av cirka 84 000 ton CO2e per år. För att kompensera för denna påverkan bidrar Arla till att ungefär 250 000 träd planteras årligen.

- Vi jobbar sedan tidigare med trädplanteringsprojektet i Moçambique och är väldigt nöjda med hur det fungerar. Men förutom klimatkompenseringen måste vi samtidigt fortsätta med allt annat miljö- och klimatarbete som vi redan gör tillsammans med alla Arlabönderna, säger Ann Freudenthal.

Inför lanseringen av Arla Eko har Arla genomfört en prisväxling där priset sänkts på den ekologiska mjölken, medan priset på konventionell mjölk höjts något. Genom prisväxlingen krymptes prisskillnaden för handeln mellan eko och konventionell med cirka 40 procent. Arlas ambition är att fördubbla konsumtionen av ekomjölk fram till 2015.

- Genom god tillgång på råvara på våra 500 ekogårdar och våra många produkter har vi möjlighet att klara en rejäl ekoökning. Vi vet att många konsumenter vill köpa ekologiskt men tycker att prisskillnaden är för stor. Prisväxlingen och klimatkompensationen är två konkreta saker som vi gör för att få fler att välja eko oftare, säger Ann Freudenthal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11