Uppstickare slår sig in på kaffemarknaden – tecknar stort avtal med 7-Eleven
Lykke Kaffegårdar är klar som ny leverantör till servicebutikskedjan 7-Eleven. Det finns totalt omkring 90 butiker som kommer att ta emot kaffe från det nystartade Stockholmsbaserade bolaget.
– Vi vill leda convenience-branschen genom en hållbar omställning. Lykkes höga hållbarhetsambitioner är i linje med våra och därför känns det fantastiskt att nu kunna erbjuda våra kunder på 7-Eleven stans bästa kopp som dessutom är producerad på ett schysst sätt, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience i Sverige, som äger 7-Eleven Sverige.
Lykke Kaffegårdar driver egna kaffegårdar i bland annat Brasilien och Uganda. Bolaget marknadsför sig som en hållbar producent
– Vi är superglada över samarbetet och att ha fått uppdraget att skapa ett gott, hållbart kaffe för 7-Eleven. Det är inte bara stort för oss, utan för hela kaffebranschen internationellt att Reitan Convenience i Sverige väljer att satsa på hållbart producerat handplockat kaffe från småskaliga kaffebönder i sina 7-Eleven-butiker, säger Johan Damgaard, vd för Lykke Kaffegårdar.
Reitan Convenience har sedan tidigare sålt kaffet på sitt testlabb som finns på Stockholms universitets nya campus Albano.