23948sdkhjf

Internationella livsmedelsjättar drar tillbaka lågsäljande produkter

Låg efterfrågan och höga kostnader får flera livsmedelsjättar att slopa produkter som går dåligt.

Reuters rapporterar att flera internationella producenter vidtar åtgärder i det rådande ekonomiska läget. Både Kraft Heinz och Conagra Brands meddelade i februari att de kommer att kapa sina sortiment för att motverka tapp i efterfrågan och ökande produktionskostnader.

Bland annat har Kraft Heinz slutat att producera sin majonnäs och Kellogg har tagit bort sina proteinshakes som säljs under varumärket Special K. 

– Vi har ibland haft tendensen att lansera många produkter för att de är spännande. Men vi behöver vara väldigt rigida, säger Martin Renaud, högtuppsatt chef på Mondelez, som anser att hans bolag släppt för många olika smaker under varumärken som Oreo.

Nestle och Unilever uppger att de gjorde besparingar i miljardklassen i fjol efter att ha slängt ut surdegarna i deras produktportföljer. Det förstnämnda bolaget har vidtagit åtgärder som att kapa antalet smaker på glassen som erbjuds under varumärkena Magnum och Ben & Jerry's.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Köttkonsumtionen ökar – men svenska marknadsandelen sjunker
Deras satsning på husman går hem – ser ”vikande trend” för vego
Han blir ny vd för Polfärskt Bröd – efter ett år på bolaget
Efter plötsliga avhoppet – han föreslås som ny ordförande för Veg of Lund
Veg of Lunds styrelseordförande lämnar med omedelbar verkan – ”Hade lite olika bilder”
Stopp för kylda färdigrätters positiva utveckling – mackor och sallader lockar mer
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.11