23948sdkhjf

Internationella livsmedelsjättar drar tillbaka lågsäljande produkter

Låg efterfrågan och höga kostnader får flera livsmedelsjättar att slopa produkter som går dåligt.

Reuters rapporterar att flera internationella producenter vidtar åtgärder i det rådande ekonomiska läget. Både Kraft Heinz och Conagra Brands meddelade i februari att de kommer att kapa sina sortiment för att motverka tapp i efterfrågan och ökande produktionskostnader.

Bland annat har Kraft Heinz slutat att producera sin majonnäs och Kellogg har tagit bort sina proteinshakes som säljs under varumärket Special K. 

– Vi har ibland haft tendensen att lansera många produkter för att de är spännande. Men vi behöver vara väldigt rigida, säger Martin Renaud, högtuppsatt chef på Mondelez, som anser att hans bolag släppt för många olika smaker under varumärken som Oreo.

Nestle och Unilever uppger att de gjorde besparingar i miljardklassen i fjol efter att ha slängt ut surdegarna i deras produktportföljer. Det förstnämnda bolaget har vidtagit åtgärder som att kapa antalet smaker på glassen som erbjuds under varumärkena Magnum och Ben & Jerry's.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235