23948sdkhjf

Ekologisk mat fortsätter tappa i Sverige – ägg ett undantag

Ekologisk mat minskade både i försäljningsvolym som försäljningsvärde i de svenska mataffärerna under årets andra kvartal.

Enligt den senaste kvartalsrapporten från Svenskt ekoindex minskade värdet på försäljningarna av ekologiska varor med 1,8 procent mellan april och juni. För frukt och grönt minskade värdet med fem procent medan mejeriprodukterna låg mer kring snittet med sin minskning på 1,5 procent. Nedgången följer de senaste kvartalens trend där ekologiskt tappar allt mer.

Sett till volym var tappet ännu större för ekologiska produkter. Mejeriprodukter minskade till exempel med 10,9 procent. Men undantag finns och ägg ökade både sett till volym som värde.

– Det är glädjande att äggförsäljningen ökar, vi hoppas att det håller i sig. Det betyder mycket för alla ekologiska äggproducenter som dagligen ser till att djuren får gå utomhus och sprätta och picka, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på intresseföreningen Ekologiska Lantbrukarna.

Tack vare höjda priser i kombination med större volymförsäljning ökade försäljningsvärdet för ekologiska ägg med hela 17 procent.

Enligt Ekologiska Lantbrukarna väljs det ekologiska bort till förmån för billigare alternativ i och med de kraftiga prisökningarna.

Svenskt ekoindex finansieras av Jordbruksverket och följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln sedan 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093