23948sdkhjf

Fiskförsäljningen steg med 78 procent när momsen slopades i Norge

När norska matvarukedjan Kiwi sänkte priset på fisk med 15 procent, sköt försäljningen i höjden den första veckan.

Sänkningen motsvarar momsen på livsmedel i Norge och genomfördes den 21 augusti. Under förra veckan, kampanjens första, ökade försäljningen av fisk med nästan fyra femtedelar.

– En intressant och tydlig effekt. Det visar att det är möjligt att få fler att välja hälsosam och nyttig mat som fisk bara priset är det rätta, säger Charlotte Rapp, representant för Norges sjömatråd i Sverige i ett pressmeddelande.

Enligt butikskedjan ger sänkta priser störst effekt på konsumtionen av nyttig mat, och man vill nu att momsen ska slopas på fisk, frukt och grönt. Enligt en rapport från Norges sjömatråd äter bara en av tre svenskar fisk minst två gånger i veckan, något som rekommenderas av Livsmedelsverket

– Även fler svenskar bör äta mer fisk och Kiwi:s exempel är en viktig pusselbit i gåtan om hur vi ska lyckas få fler att göra det, säger Charlotte Rapp.

Även de norska kedjorna Rema 1000 och Coop Extra sänker priserna på fisk i september. Tillsammans med Kiwi står de för närmare två tredjedelar av den norska dagligvaruhandeln.

I Sverige har försäljningen av fisk minskat i nästan alla kategorier det senaste året, visar statistik från analysföretaget NielsenIQ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047