23948sdkhjf

Mycorena tar kliv mot svenska marknaden efter 3D-printad lax

Köttföretaget Atria Sweden sluter avtal med det svenska foodtech-företaget Mycorena.

Så sent som i förra veckan lanserades en 3D-printad vegansk laxfilé hos den tyska livsmedelskedjan Rewe. Huvudingrediensen i filén är en mykoprotein-ingrediens som utvecklats av svenska Mycorena. Nu vill Atria Sweden ta fram produkter som korv, hamburgare och smörgåspålägg baserade på mykoprotein.

Mycorena och Atria Sweden har sedan några månader tillbaka ingått ett samarbete där den tidigare skalar upp sin produktion av mykoprotein till Atria, som i sin tur ska skapa nya alternativa proteinprodukter baserade på proteinet.

– Detta partnerskap markerar en viktig milstolpe för Mycorena. Atrias expertis inom produktutveckling och etablerad kundbas kommer att hjälpa oss att accelerera tillväxten av mykoproteinkategorin på den europeiska marknaden, säger Ramkumar Nair, vd för Mycorena.

Atria Sweden ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på cirka 19 miljarder kronor. Man har bland andra varumärkena Lönneberga, Lithells och Ridderheims.

– Mykoprotein är en spännande ny svensk råvara för oss. Partnerskapet gör att vi kan vara pionjärer när det gäller att erbjuda alternativa proteinprodukter som är både hållbara, smakrika och ger bra näring utan allergener, kommenterar Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094