23948sdkhjf

Danska ekoprodukter heta i Sverige

"Sverige är absolut vår mest växande exportmarknad".
År 2016 blev som tidigare rapporterat ett rekordår för försäljningen av ekologiska produkter i Sverige. Enligt marknadsrapporten från Ekoweb såldes det i dagligvaruhandel, foodservice och på nätet för cirka 25 miljarder kronor.

Läs också: Ekoförsäljningen skjuter i höjden – men det kunde sålts mer

2015 exporterade danska ekoverksamheter till Sverige för cirka 400 miljoner danska kronor, vilket är en fördubbling sedan 2012 – när siffrorna för 2016 räknats ihop förväntar danska Økologisk Landsforening att exporten ska ha visat sig växa med cirka 20 procent, skriver Berlingske.

– Sverige är absolut vår mest växande exportmarknad. Under 2017 kommer vi ha ännu mer fokus på den svenska marknaden. Vi har på allvar fått i gång exporten till Sverige, och det är primärt frukt och grönt som stiger mest. Men även exporten av drycker går bra, säger Helen Birk, marknadschef för export på Økologisk Landsforening, till Berlingske.

Enligt Helene Birk är beror det på kombinationen av två saker – att Sverige behöver importera en hel del ekoprodukter tillsammans med användningen av offensiva marknadsföringskampanjer för danska ekoprodukter de senaste åren.

Samtidigt ser organisationen Organic Denmark att man i Danmark behöver 60 000 hektar för ekologisk produktion – en fördubbling av grönsaksproduktionen och en sexdubbling av fruktodlingen, skriver Ekoweb.

– Det är redan nu 60 000 hektar som ligger i omläggning, men det behövs ytterligare 60 000 hektar för att matcha efterfrågan. Det är behov av mer ekologiska produkter på alla områden, men det är akut brist på särskilt ekologisk frukt, grönsaker och foder, säger Henrik Hindbrorg, marknadschef för Økologisk Landsforening, till Ekoweb.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064