Smiling växer till Norge

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Med en späckad produktportfölj vill det snabbväxande snacks- och dryckesföretaget ta sig in på fler marknader – och börjar med grannlandet.

Det är hög trafik längs företaget Smilings monter, som i årets upplaga av Restaurangexpo och Fastfood & Café på Svenska mässan i Göteborg har en plats vid stråket som kallas Saluhallen.

Mitt i stimmet står de som utgör hälften av företaget, medgrundarna Linnea Söderling och Oscar Alsén, och delar ut smakprover till förbipasserande. När Food Supply träffar vd:n Oscar Alsén håller han även på med en annan typ av aktivitet – samma vecka har man nämligen börjat skeppa sina nötter, juicer och bars till Norge.

– Jag har gått och ringt här mellan varven för att se till att ingenting strular, säger Oscar Alsén.

Export genom Reitan
I Sverige är största kunden för företaget Pressbyrån, och det är genom varumärkets ägare Reitangruppen som man tagit klivet över till Norge. Nu kommer företagets produkter finnas centralt för franchisetagare av butikskedjorna Narvesen och Seven Eleven att beställa.

Enligt Oscar Alsén är lanseringen en produkt av flera års arbete, trots ett tidigare intresse från Reitans sida.

– Det är ett enträget säljarbete bakom, vi har varit på dem i flera år – funkar det i Sverige så borde det väl funka i Norge. Sen har de väl kollat på de svenska siffrorna och från början kanske vi inte hade sålt tillräckligt mycket. Men nu säljer vi väldigt bra, så då var det nog ett lättare beslut för dem att ta in oss och testa, säger Oscar Alsén.

Växer stadigt
Och i senaste årsredovisningen syns kanske varför intåget till Norge till slut blev av: mellan maj 2016 och april i år uppgick omsättningen till drygt 33 miljoner kronor, vilket innebär en stark ökning sedan tidigare års 19,4 miljoner och innan dess 6,9 miljoner kronor.

Förhoppningen från Smilings sida är nu att det ska fortsätta växa. Närvaron på mässorna i Göteborg skvallrar om vilka områden man vill in på härnäst.

Läs också: Schyssta nötter vinner Livsmedelspriset 2016

– Hos caféer och små butiker, där finns vi ju inte. Vi tycker själva att vi har en bra produkt för den typen av kund, de vill ha fairtrade och ekologiskt och de vill ha en historia bakom produkten. Och vi har även märkt att deras konsumenter är intresserade av den här typen av varor, säger Oscar Alsén.

"Ganska stor aktör i Ghana"
Just historien bakom produkterna är en som verkar gå hem hos både företagets kunder och deras konsumenter – det hela började när två av de fyra som senare blev delägare åkte ner till Gambia för att skriva en uppsats om hur svenskt bistånd bättre skulle anpassas efter gambiernas behov. De kom istället fram till att det som behövdes var arbetstillfällen.

Det ledde till grundandet av The Smiling Group, som låter produktprocessen stanna helt i ursprungsländerna – allt odlas, skördas och förädlas på plats för att på så sätt skapa lokala arbetstillfällen och se till att mer pengar stannar i de olika länderna.

Trots att tillväxten börjar synas i Sverige ser Oscar Alsén att det fortfarande är en bit kvar till att man får en riktig inverkan på de länder man producerar i, vilket bland annat inkluderar Indien, Gambia och Elfenbenskusten.

– Än så länge är vi för små för att se någon riktig samhällsskillnad i länderna. Men i Ghana börjar vi bli en ganska stor aktör. Jag ska åka ner nu i vinter och verkligen se vad som har hänt sedan jag var där senast. Jag besöker fabrikerna och intervjuar några personer där, och sedan tittar jag även runt i samhället i övrigt för att se om det är några förändringar, säger han.

Nästa steg
Efter expansionen till Norge står agendan klar – förutom att sälja bra på den nya marknaden vill man öka både inom restaurang och café samt dagligvaruhandeln. Längre fram hoppas man på att komma in i fler länder, men innan dess har bolaget även fler produktnyheter att presentera.

– Vi har en ny produktkategori på gång som jag tror kommer bli väldigt bra, men det kan jag inte berätta mer om nu, säger Oscar Alsén, innan han direkt går tillbaka till stimmet framför montern för att bjuda ännu en intresserad besökare på ett smakprov morots- och ingefärajuice.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kort sejour för Findus-vd – byter till Cloetta

Katarina Tell blir ny vd för Cloetta svenska verksamhet, efter drygt ett halvår som vd för Findus Sverige.

De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om ett skamligt pris.

Ferrero går igenom med Nestlé-köp

Skattesmäll för Absolut

EU: Alla plastförpackningar ska kunna återvinnas senast 2030

Stockholmsbryggeri flyttar – och ökar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vegme levererar till restaurangkedja

Ny vd till vodkatillverkare

Paulig vill samla varumärkena

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.

Flera leverantörer slutar sälja äkta vanilj

Domino's vill öppna 100 restauranger i Sverige

"Vi investerar i Sverige och rekryterar en erfaren vd som ska leda expansionen", kommenterar kedjans internationella direktör.

Lactalis återkallar allt från salmonella-drabbade fabriken

Mejerijätten återkallar 12 miljoner förpackningar mjölkersättning efter salmonella-skandal. Vd:n: "allt måste tas bort från hyllorna".

Höga halter akrylamid i flera chipssorter

Fyra sorters chips ligger över den gräns som kommande EU-regler tillåter, visar en undersökning från Testfakta.

Rootfruit utökar med nytt sortiment

Två män döms för grov laxsmuggling

1

Mobil konserveringsfabrik ska minska matsvinn

Ny huvudägare i Bergfalk

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Norska näthandeln lägger ner

Ny fiskodling ska bli startskottet för många fler

Bolaget Cibum först ut när Ljusdals kommun vill skapa odlingskluster – slutlig beräkning landar på 14 000 ton fisk om året.

Charktillverkaren har planer för stor satsning

Samarbetet med Coop Värmland gör att August Larsson charkuteri planerar utbyggnad och nyanställningar.

Mathem levererar med elbil

Ferrero kan vara nära köp av Nestlé-del

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

Ny chef på Axfood

Julskinkan underpresterade

Allt fler kasserar kassarna

Axfood inför papperslösa kvitton

Oumph fick norskt food service-pris

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Åldersgräns på energidryck kan bli lag

Kärnfri avokado kan komma till Sverige

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Coop dumpar 120 ton socker

Se alla Företagens egna nyheter

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Karlstad 24-25 januari

IMA dairy food BENHIL

Alfa Tec Sweden AB

CARMO FOOD Nordic A/S stärker sin ställning på sous vide-marknaden, som medägare till LECO Convenien

KIPP´s knoppar och vred

Besök oss på Fastighetsmässan i Malmö 2018

IMA dairy food ERCA

Nordiskt samarbete gagnar handelns tullflöden

EuroExpo mässa i Karlstad 24-25 januari 2018

Bull Salicath ApS

Wellplast önskar er en god julhelg

God Jul önskar Lagafors

Här får du hjälp med danska/svenska texter mellan jul och nyår

Team Rynkebys bidrag till Barncancerfonden slår rekord...

Nyhet från AxFlow och Quattroflow QF10k

KIPP Produktnyheter

Omcertifiering av ISO 14001

Semcon ny systempartner till KUKA

God Jul & Gott Nytt År

AD Bildelars nya centrallager i Jönköping

God Jul & Gott Nytt År

Följ oss & Vinn fina priser!

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

Sänd till en kollega

0.204