Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Över en något skakig videolänk visar Foodflows grundare, Christopher Jonsson och Jesper Jannesson, upp hur deras plattform Stockfiller fungerar. Varor plussas på, hamnar i en kundkorg och checkas ut. Det ser enkelt ut, och det är just det man är ute efter.

Plattformen, som i stort påminner om en e-handel, ska underlätta för livsmedelsbutikernas externa beställningar. Genom Stockfiller ska butikernas inköpare på samma ställe kunna lägga alla beställningar på varor som inte finns i det centrala sortimentet. Samtidigt samlas alla beställningar ihop för leverantörerna.

– Vi kom från leverantörens perspektiv, och insåg att de har det väldigt jobbigt med att hantera de externa beställningarna. Säg att man har ett hundratal butiker man säljer till, som alla ringer in, mejlar eller faxar. Det ska man sedan skriva in i sitt affärssystem, man ska beställa plock och pack, logistik och så vidare. Vi gör det möjligt för butikerna att beställa från alla de externa leverantörerna samtidigt, vilket integreras med affärssystem och logistikpartner. Det gör att flödet blir digitalt hela vägen, säger Jesper Jannesson till Food Supply.

20-30 procent externa ordrar
Christopher Jonsson och Jesper Jannesson startade Foodflow 2015 och deras kreation Stockfiller har sedan dess gett ringar på vattnet. Hittills har man knutit till sig omkring 440 butiker, ett 40-tal restauranger och cirka 80 leverantörer som kunder, och i november utsågs man till vinnare av Svenska Dagbladets och Carnegies tävling Framtidens entreprenör.

Foodflow upplever själva att marknaden är stor – enligt de egna beräkningarna utgör varor från de centrala sortimentet omkring 70 till 80 procent av en genomsnittlig butiks utbud.

Det innebär att deras plattform skulle kunna utgöra länken mellan inköpare och externa leverantörer för de resterande 20 till 30 procenten, något som kan innebära flera hundra olika leverantörer för en större butik. Och det kan även innefatta större leverantörer, vilket Jesper Jannesson säger att man först inte väntade sig.

– När vi började gräva i detta trodde vi bara att det var små producenter eller leverantörer som är externa. Men nej, det funkar inte alls så. Nu har vi kunder som till exempel Svegro och Galatea inne i systemet – det är ju halv miljards-bolag. De har delar av sin försäljning som går externt, av olika anledningar. Det kan vara alltifrån att de vill leverera expo-pallar till att produkterna ska vara färskare, eller... (säger han, innan Christopher bryter in) ...eller att man kanske inte har allt inne centralt hos alla. Det finns sex stora kedjor, och så ska man ha alla produkter hos alla – det har man inte alltid.

Leverantören skräddarsyr villkor
Själva systemet är lättförståeligt, säger de båda grundarna. "Har man handlat online så förstår man", beskriver Jesper processen när han klickar i en demobeställning för att visa hur det går till. Varorna hamnar i en korg som man sedan checkar ut, genom att välja tillgängligt leveransdatum och skicka en beställning till leverantören.

Systemet hittar sedan villkoren för de olika varorna, vilket bestäms av leverantörerna.

– Som leverantör har du möjlighet att styra ner på butiksnivå – vilka leveransdagar du har, prissättning, olika fraktsatser, och så vidare, förklarar Jesper.

Beställningen hamnar sedan i vad Jesper kallar "ett enkelt orderhanteringssystem", eller själva baksidan av det butikerna ser från sitt håll. Här loggar leverantörerna in på sitt unika konto för att se alla de ordrar som kommit in på deras varor.

– Vissa leverantörer som är väldigt stora och har ett komplext affärssystem använder sig inte av orderhanteringssystemet över huvud taget. Men vissa som kanske inte är på den nivån kan köra hundratals beställningar genom det här varje dag. Man ser var beställningen ska levereras, vilket datum det ska levereras och vilka, samt hur många produkter som ska levereras. När de är packade klickar man i detta, och en faktura skapas i affärssystemet.

Läs också: De är framtidens entreprenör

Enligt Foodflow har man framförallt fokuserat på att det ska gå snabbt och lätt, både för butikerna och leverantörerna. När ordern är godkänd och färdig skickas samtidigt en automatiskt skriven faktura in i affärssystemet, medan leverantörens produktion får produktionsdokument som uppdateras i takt med att beställningarna hanteras via Stockfiller.

Fler funktioner från datan
I nuläget tar man betalt från leverantören genom en transaktionskostnad, som ser olika ut från fall till fall.

– Vad transaktionskostnaden ligger på har jättemycket att göra med vilken typ av leverantör det är – hur stor andel de har externt och om det är komplicerade integrationer. Vi gillar den här modellen, eftersom den är transparent. Man behöver inte betala om vi inte löser problemet – då kommer det ju heller inte in några beställningar, säger Jesper.

Med hjälp av den data som samlas genom beställningarna tror grundarna också att plattformen kan medföra merförsäljning. Redan i dag kan butikerna se alla anslutna leverantörer, vilket gör det lättare att hitta nya produkter. Om det sedan visar sig att Stockfiller växer till sig rejält kan det också betyda att man kan använda datan för ytterligare funktioner för butikerna.

– Då finns det möjlighet att säga till exempelvis Maxi Lindhagen: "Ni har en liknande demografisk profil som Maxi Haninge, därför bör de här produkterna fungera bra hos er", säger Jesper.

På längre sikt
Den långsiktiga visionen är att deras verktyg ska vara det självklara valet för externa beställningar. Men vad skulle hända om kedjorna eller leverantörerna själva valde att lösa problemet, genom en egenutvecklad lösning?

Läs också: Digital länk mellan leverantör och butik får miljoninvestering

– Vi har faktiskt varit och pratat med alla de stora kedjorna centralt, och vi märker att det här inte ligger i fokus. De säger att de är väl medvetna om problemet och att de inte har en egen lösning, men att de ser att vi har det. Och det ser de som jättepositivt, säger Jesper Jannesson och fortsätter:

– Den slutsatsen vi har anlänt vid är att man är extremt fokuserad på sin egen business i den här branschen, och vad som händer i dag. Så det hade varit omöjligt för till exempel Arla att gå till Skånemejerier och säga: "Tja, ska vi inte bygga en plattform för externa ordrar tillsammans?".

På sikt ser man att plattformen ska kunna användas till andra marknader, och även i andra länder.

Stockfiller används i nuläget av ett mindre antal kunder i länder som Norge, Finland, Frankrike och Italien, men innan man på riktigt blickar mot utlandet vill man satsa på Sverige. I dag räknar med att man får in 5-10 nya butiker, varje dag.

– I dag har vi 20 procent av marknaden räknat på de sex stora kedjorna. Vi vill sätta det här på hemmamarknaden, men vi tror också att det är väldigt lätt att överföra till andra marknader, säger Christopher Jonsson.
Mer om: Foodflow | Stockfiller


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Vodka-entreprenörerna Our/Vodka öppnar mikrodestilleri på Manhattan. Det blir därmed det första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Peckas gör nyemission för att dubbla

Dagens anläggning ska byggas ut – för det vill bolaget ta in drygt 15 miljoner till.

Kommunerna som har mest eko

Ny ordförande för Fiskbranschen

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tredje ägaren på två år för chipsbolaget

Brittiska Tyrrells får ny ägare – bara ett halvår efter senaste uppköpet.

Lavazza håvar in viktig kund

Tre svenskar till Efsas expertpaneler

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Lidköpingsföretag kopplas till listeriautbrott

Efter vårens västsvenska utbrott: Prover från företagets enportionsrätter visade samma typ av listeria som hos patienterna.

Tidigare slakteriägare döms för fusk

Digitala gårdsbutiken byter ägare

Ägaren till webbutiken Glada lådan lämnar verksamheten – som nu flyttar och fortsätter med nya efterträdare.

Gotlands slagteri sätter punkt för hästslakt

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

På nytt jobb
Generationsskifte i Wurstmaster

Nio av tio svenska tomater odlas på klimatsmart sätt

Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning: "Efterfrågan på svenska tomater fortsätter att öka"

Dansk Supermarked byter namn

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

De bildar styrelsen i nygamla organisationen

Helsanering och återkallelse efter listeriafynd

Bert Karlssons färdigrättsföretag Food Company återkallar en rad produkter efter att listeriabakterier hittats.

Så äter svenska ungdomar

En ny nationell matvaneundersökning från Livsmedelsverket visar att ungdomar i Sverige äter för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark.

C vill fasa ut engångsplast

Partiet tycker att det "behövs krafttag" mot plasten. Lösningen ligger istället i material som trä.

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Starkt kvartal för Bergendahls

Walmart går ihop med brittisk dagligvarujätte

Framgångsrikt år för Lidl

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

Se alla Företagens egna nyheter

Ligger era livsmedel under åtgärdsnivåerna för akrylamid?

PET-flaskor

IMA dairy food HASSIA

Pilz växer både vad gäller omsättning och antal medarbetare samt nyheter i utbudet

Lätt att hitta rätt drivlösning med ebm-papst moduluppbyggda drivsystem

Trioplast - WE ARE #3

Hela veckan står vi på KIPP Scandinavia AB på Elmia Verktygsmaskiner.

USON Separato® används i Turning Torso och Bo 01 i Malmö - sedan år 2001

Att modernisera ventilationsaggregat ska vara lika enkelt som att byta till LED-lampor

IMA dairy food GASTI

Tara Pac

Lagafors bidrar till kvaliteten i Espresso House eget bageri

Image Control Systems går samman med Ivisys

Är ert varumärke säkrat?

KIPP har nu ökat sitt sortiment med 10 000 rostfria artiklar!

Välkommen att besöka oss på Elmia Verktygsmaskiner 15-18 maj

Honung – ett av de mest fuskdrabbade livsmedlen

AF Packaging Solutions

Vår servicetekniker Ingvar Johansson tackar för sig...

Vi ses på Elmia!

Djupfilter (Ultra-Depth & Ultra-Wound)

Cerealier - Naturliga ingredienser för smak och färg

Sammankopplat med Revolution Pi och Pilz för framtidens automation

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Världens första PLC-styrning för säkerhet och automation med skyddsklass IP...

Sänd till en kollega

0.208