Startdatum för Plantagons stadsodlingar klart

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

I februari startar Plantagon sin odling under DN-skrapan i Stockholm – vid full drift beräknar man 30 ton bladgrönsaker om året.

I början av nästa år, närmare bestämt i februari, beräknar Plantagon att deras första stadsodling kan dra igång. Enheten, som redan är under uppstart, kommer att ligga under DN-skrapan på Kungsholmen i Stockholm.

På cirka 700 kvadratmeter – i ett gammalt tidningsarkiv – kommer man att installera odlingsanläggningen, som beräknas producera 30 ton bladgrönsaker om året när man nått full drift. Cirka 70 procent av odlingen kommer upptas av bladkryddor, och resterande 30 procent av grönsaker som kål och sallad.

Målet är därefter att bygga ännu fler anläggningar i Stockholmsområdet, en plan man också satt i rullning.

– Det känns jätteroligt att vi nu kommer igång och vi har stora planer för expansion i Stockholmsområdet. Vi siktar på att skriva lokalkontrakt på anläggning nummer två och tre i mars 2018 för att starta upp dessa under december 2018. Därefter fortsätter vi med anläggning fyra och fem. Målet är att vi till 2020 har tio anläggningar i gång i Stockholm, säger Owe Pettersson, vd för Plantagon international, i ett pressmeddelande.

Konceptet, som går under namnet Cityfarm, går ut på att använda lokaler under jord och på så sätt kunna minska transportsträckor, samtidigt som man drar ner produktionskostnader genom att spara in på vattenförbrukning och återanvända överskottsvärme till att värma upp huset ovanför odlingen.

Med sig i satsningen har man bland annat aktörer som Ica Maxi Lindhagen, Samhall och fastighetsbolaget Fabege.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Kommentarer

David Hedin
Plantagon räknar med att kunna ta ut ett premium för lokalodlat och samtidigt få exponering i media. Det handlar inte om att odla mat till en växande befolkning. Det har aldrig varit målet med stadsodling, åtminstone inte i fredstid.

Det bästa exemplet för stadsodling som livsmedelsförsörjning är nog USA under andra världskriget, där en peace-garden skulle rädda livsmedelssystemet vid händelse av importblockad. Men krig kan inte antas vara normalfallet och människan kan inte leva av basilika allena.

Dessutom, vilken uppvärmd källarverksamhet som helst värmer ju huset ovanför och genom att anlägga odlingar i stan ökar efterfrågan på utrymme i staden, som då måste växa på bekostnad av bra jordbruksmark i stadens utkant.

Är det Plantagons vision?

https://stud.epsilon.slu.se/8523/

Plantagon International
Hej David!

Tack för att du delar dina tankar! Matsäkerhet är en av de största globala utmaningarna vi står inför, och du väl vet att mat-, energi- och vattensäkerhet är starkt sammankopplade. För att lösa utmaningen behövs det massor av innovationer och Plantagons odlingsmodell och symbiotiska system är en av pusselbitarna. Jag tror inte personligen att man måste gå tillbaka till Peace Garden-tiden utan vi måste fokusera på att lösa utmaningarna ett steg i taget. Man kan naturligtvis inte lösa alla problem med basilika, som du också säger, men det är bara en början! Plantagon har börjat bygga en ny industri från 2008 och vi har tagit många små men viktiga steg på vägen. Ingen pratade då om stadsodling på det sätt som vi gjorde från första början, men se hur många aktörer det finns idag!

Som branschledare har vi gjort stora investeringar, både i tid och pengar, för att bygga upp marknaden. Nu börjar pusselbitarna att falla på plats. Många pratar idag om fiskodlingar och växter, insektsprotein och alger, samt att man nu kan frigöra mark för traditionell odling med hjälp av inomhusodling. Att bygga en värdekedja för lokal mat som ska vara ett alternativ till den globala och logistikbaserade agrifood-industrin är inte helt enkelt. Alla konsumenter är inte lika medvetna, och det finns mycket kvar att göra för att öka effektiviteten i kedjan. Vår lönsamhet kommer från effektivare och mindre resurskrävande odlingssystem – samt genom att ta bort onödiga aktörer i leveranskedjan – inte från konsumenternas fickor!

Kort och gott, publicitet i sig har aldrig varit vår strategi, men vi använder gärna sociala medier eftersom det är ett enkelt och effektivt sätt att synas.

Sepehr Mousavi
Hållbarhetsstrateg, Plantagon

Sepehr Mousavi
David, om du är intresserad av mer information om våra planerade inomhusodlingar i Stockholm, affärsplaner, finansiering, teknik, etc. välkommen att läsa mer på https://www.fundedbyme.com/campaign/8246...
Med vänlig hälsning,
Sepehr

David Hedin
Jag förblir skeptisk till utvidgning bortom gröna bladväxter, men hoppas samtidigt att jag har fel! Och OneCropStop, är det en butik nära odlingen? Isåfall tycker jag definitivt att ni ska koppla in andra lokala matproducenter från regionen också och använda ert starka varumärke för att vara återförsäljare åt deras produkter också!

Sepehr Mousavi
Det var ett tag sen jag sa 'jag hoppas att du har fel' till någon direkt David, men det hoppas jag också! :)

Ja, konceptet att skapa en 'Farmers Market' är precis det vi har planerat att göra i Linköping, och varför inte även här i Stockholm om vi har rätt förutsättningar för det.

Jag hoppas att du, och många andra som du, stödjer vår kampanj. Vi behöver er!

Mvh
/Sepehr

jaka andersson
Redovisa hur ni skall förbättra innehållet i örterna, merparten som odlar nu levererar bara grönmassa, jämför gärna innehållet i växter som odlades för 30 år sedan och då torde ni hamna ganska långt ned. Att klappa sig för bröstet med att man minskar bevattning osv impornerar inte. Det finns mycket att säga om er typ av odling, men som sagt den levererar grönmassa utan något direkt värde, när man tänker på all den mat som idag odlas borde det finnas någon aktör som satsar på att odla Näringsrikt kosttillskott , merparten av odling i källare o.dy i detta ynka format genererar ingalunda mat till folket men det är klart i dag gäller inte att producera nyttigheter utan hyfsade volymer av sekunda mat till så höga priser som möjligt, dolt bland en massa fina ord

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea återkallar godis – skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Stadsmissionernas arbete mot matsvinn får miljonstöd

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam. Beslutet väntas fattas redan nästa månad, rapporterar nederländsk och brittisk affärspress.

LRF Mjölk i stor omorganisering

Enheten ska knytas närmare LRF i syfte att öka mjölkinvägningen och konsumtionen i landet. En av konsekvenserna är att personalstyrkan halveras.

Karamellmjölk på burk ska utmana läsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Lägre vinst för Kopparbergs

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

12 miljoner ska ta vegankedjan till tvåsiffrigt

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

Ny japansk innovation: Banan med ätbart skal

Kan Mongee utmana den allsmäktiga Cavendish-bananen? Inte i dagsläget kanske, då det bara produceras ett hundratal i veckan.

Med sheanöt blir olivoljan "smör"

Tysk expert riggar för superanläggningen

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

Ännu en konkurs för verksamheten i Rimbo, som gått många turer under det senast året.

Ägg från burhöns förbjuds i franska butiker

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Jubilerande mejeri inviger ny satsning

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls danska reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Energiombyte på charkfabrik ger flis i dubbel bemärkelse

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Köp i Argentina gör Arla störst på vassle

Åkeri först i Foodhills satsning

Axfood tar kompetens från Coop

Han blir vd för Ingelsta kalkon

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Food for Progress rekryterar från Krav

Nutella orsakade kaos i Frankrike

Plast i osten – Arla återkallar

Se alla Företagens egna nyheter

Och plötsligt är det vår – Säkra din plats på årets Prodsummit redan nu

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Plasthinkar

Teltek håller seminarium/minimässa i Kungälv och Nacka

Testa MK12 märkningsmaskin och få snabbare resultat!

Nyhet till möbler och stolar

Atlas Copco filter - hög kvalitet och låg pris

API PRO Underhållssystem – certifierad partner för SAP-integrationer

Upptäck ebm-papst i applikationer - Kondensorer och kylmedelkylare

AxFlow AB utökar sitt sortiment med pumpar från Johnson Pump

Återvunnen plast

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningsteknik

Bull Salicath ApS

Tack till de som besökte oss i vår monter!

Lagafors pallar pressen från Skandinaviens ledande juicer och fruktdrycker

Inga känslor i optimerad produktion - kostnadsfri e-bok och webinar

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vilka är våra kärnkompetenser?

BITO har inrett

Välkommen till Anuga FoodTec 20-23 mars

Nomo ställer ut på Industrimässa i Östersund

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersu...

IMA dairy food HASSIA

Nyanställning

Sänd till en kollega

0.365