23948sdkhjf

Här är exemplen som svenska livsmedelsföretag ska ta efter

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Champagne, Danmark och Ben and Jerry's – så kan Sverige inspireras till stordåd inom livsmedelsindustrin.

Svenska livsmedelsföretag har svårt att skapa en högre lönsamhet och ta steget till att bli stora – det leder i sin tur till att branschen präglas av låg tillväxt, outnyttjad potential och mindre satsning på forskning och utveckling, ser Livsmedelsföretagen som i dag släpper en ny rapport riktad mot problemen.

Rapporten kommer i samband med branschorganisationens medverkan i Almedalsveckan, och fokuserar på att lyfta fram exempel på lyckade företag, länder och organisationer som svenska företag, politiker och myndigheter kan lära sig av.

– Jag har jobbat med livsmedel i över 20 år och vet vilken fantastisk potential den här industrin har. Därför är det så frustrerande att se hur företagen kämpar utan att riktigt komma någonstans, och det vill vi göra någonting åt. Med den här rapporten vill vi visa svenska företag, politiker och myndigheter vad som är möjligt med rätt sorts satsningar, tätare samarbete och politisk uthållighet, säger Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman i ett pressmeddelande.

Bättre förutsättningar för export
I rapporten, som går under namnet ”Goda exempel – Framgångsrecepten från några av världens bästa matländer och livsmedelsföretag”, har man analyserat hur till exempel Danmark lyckats med sin livsmedelsexport.

Dessutom går man bland annat in på regionen Champagnes långa, historiska varumärkesbyggande; Irlands väg till att bli ett framgångsrikt mat- och dryckesland och på det hållbarhetsarbete som Ben and Jerry's lyckats inkorporera i varumärket.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

Enligt Björn Hellman finns det mycket att lära sig från exemplen, där en del kan kopieras rakt av. I vissa fall är det av självklara skäl svårt (exempelvis Champagnes anrika historia), men sett till Irland och Danmark går det att använda sig av samma arbetssätt för att hitta nya marknader och på så sätt öka exporten.

Läs också: Risk för metall i danska tillverkarens godis

– Vår försiktiga bedömning är att med rätt sorts satsningar kan den svenska livsmedelsexporten till år 2025 fördubblas till 100 miljarder kr och 10 000–15 000 nya jobb skapas. Det skulle ta oss en bra bit på vägen mot att bli ett av världens främsta mat- och dryckesländer, säger Björn Hellman.

Utöver de tidigare exemplen lyfter man även fram Nederländerna och Nestlé som världsledande forskningsaktörer inom livsmedel i rapporten, som går att läsa i sin helhet HÄR.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Sia slutar med palmolja

Svenska bönder satsar på sol

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Inga fossil för kryddföretaget

Systembolaget varnar vinleverantör

Systemet med returlådor sprids

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Bergendahls minskade svinnet 2018

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

De prisar sina leverantörer

HKScan prisar gris-, lamm-, och nötleverantörer.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Svampgruvan i Kiruna stängs

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Utebliven registrering kostar

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Årstiderna expanderar

Lidl går bananas

På nytt jobb
Krasse tar över Rootfruit

Se alla Företagens egna nyheter

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

God Jul & Gott Nytt År

God jul och gott nytt år till er alla

Önskar vi på KIPP Scandinavia AB

God Jul

Hög miljömedvetenhet när City Gross öppnade i Eskilstuna

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

New In-Sight 9912 from Cognex

Sänd till en kollega

0.146