23948sdkhjf

Här är exemplen som svenska livsmedelsföretag ska ta efter

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Champagne, Danmark och Ben and Jerry's – så kan Sverige inspireras till stordåd inom livsmedelsindustrin.

Svenska livsmedelsföretag har svårt att skapa en högre lönsamhet och ta steget till att bli stora – det leder i sin tur till att branschen präglas av låg tillväxt, outnyttjad potential och mindre satsning på forskning och utveckling, ser Livsmedelsföretagen som i dag släpper en ny rapport riktad mot problemen.

Rapporten kommer i samband med branschorganisationens medverkan i Almedalsveckan, och fokuserar på att lyfta fram exempel på lyckade företag, länder och organisationer som svenska företag, politiker och myndigheter kan lära sig av.

– Jag har jobbat med livsmedel i över 20 år och vet vilken fantastisk potential den här industrin har. Därför är det så frustrerande att se hur företagen kämpar utan att riktigt komma någonstans, och det vill vi göra någonting åt. Med den här rapporten vill vi visa svenska företag, politiker och myndigheter vad som är möjligt med rätt sorts satsningar, tätare samarbete och politisk uthållighet, säger Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman i ett pressmeddelande.

Bättre förutsättningar för export
I rapporten, som går under namnet ”Goda exempel – Framgångsrecepten från några av världens bästa matländer och livsmedelsföretag”, har man analyserat hur till exempel Danmark lyckats med sin livsmedelsexport.

Dessutom går man bland annat in på regionen Champagnes långa, historiska varumärkesbyggande; Irlands väg till att bli ett framgångsrikt mat- och dryckesland och på det hållbarhetsarbete som Ben and Jerry's lyckats inkorporera i varumärket.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Enligt Björn Hellman finns det mycket att lära sig från exemplen, där en del kan kopieras rakt av. I vissa fall är det av självklara skäl svårt (exempelvis Champagnes anrika historia), men sett till Irland och Danmark går det att använda sig av samma arbetssätt för att hitta nya marknader och på så sätt öka exporten.

Läs också: Tusentals ankor avlivas efter danskt influensafynd

– Vår försiktiga bedömning är att med rätt sorts satsningar kan den svenska livsmedelsexporten till år 2025 fördubblas till 100 miljarder kr och 10 000–15 000 nya jobb skapas. Det skulle ta oss en bra bit på vägen mot att bli ett av världens främsta mat- och dryckesländer, säger Björn Hellman.

Utöver de tidigare exemplen lyfter man även fram Nederländerna och Nestlé som världsledande forskningsaktörer inom livsmedel i rapporten, som går att läsa i sin helhet HÄR.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tusentals kycklingar skadas på väg till slakt

Tesco anklagas: använder Brexit för att ta bort produkter

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Veganskt intresserar på nätet

Svenska favabönor kan vara framtidens mat

Framgång för Axfood: varannan flaska pantas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Dr Sannas byter namn

Espresso House tar in ärtdryck

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Oatly lanserar antimjölk-kampanj utomlands

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Fruktad potatisparasit är här

Han lämnar Mathems styrelse

Företagen har förtroende för Livsmedelsverket

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Svenska forskare kan förlänga mjölkens livslängd

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ökad ekologisk konsumtion – inte nödvändigtvis dyrare

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Västerbottensost blir dokumentär

Norska läskproducenten förlorade mot Coca-Cola – igen

Oumph håvade in priser i London

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Certa™ - senaste innovationen från MasoSine, skaparna av Sinus® pumpteknologin

Advanced Engineering 2019

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Sänd till en kollega

0.168