23948sdkhjf

Stor intervju med Lohilos vd inför noteringen

Exporten en stor utmaning, menar Richard Hertvig.

Functional Foods-företaget Lohilo Foods, som är på väg mot Nasdaq First North, ska som ett premiumvarumärke fortsätta lägga mycket resurser på marknadsföring och samtidigt satsa på att öka sin export och onlineförsäljning.

Det säger Richard Hertvig som är medgrundare och vd för Lohilo Foods i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen av aktien.

Bolaget är verksamt inom produktion, distribution och försäljning av så kallad funktionell mat såsom funktionella chips och drycker, proteinpulver och bars.

Lohilo omsatte runt 140 miljoner kronor under 2019 och 128 miljoner kronor under första halvåret 2020.

Bolaget saluför livsmedelsprodukter inom de tre "lohilo"-benen som är lågkalori, hög funktionalitet och låga tillsatser. Lo-hi-lo står just för "low calorie, high functionality and low additives".

Företaget har egna varumärken såsom Lohilo, Alvestaglass och Järna Glass, samt kompletterar med att sälja uppdragsgivares varumärken såsom Häagen-Dazs och Nick's.

Drivs försäljningen av särskilda efterfrågetrender?

– Det finns tre megatrender just nu inom livsmedel: hälsa där vi är 'spot on', hållbarhet som vi jobbar stenhårt med och snabbrörliga produkter – man har ont om tid nuförtiden och vill ha produkter snabbt samt ha en gemensam nämnare i produkten, till exempel protein, säger Richard Hertvig.

Dagligvaruhandel är Lohilos största kanal medan e-handeln än så länge bara utgör en blygsam del av omsättningen.

Hur ska ni få fart på e-handeln?

– Vi har precis börjat med e-handel och det är superspännande. Jag började med glass för tolv år sedan och då var det inte lätt. Nu kan man sälja online via dagligvaruhandeln, men vi har alltid drömt om att ha en egen e-handel och det förverkligar vi nu med de torra produkter som vi arbetar med såsom bars och chips. Det är ett ständigt arbete att hela tiden öka onlineförsäljningen via digital marknadsföring."

Under 2019 var 16 procent av Lohilos omsättning export. Är ni nöjda med den andelen?

– Vi är aldrig nöjda. Andelen är ju klart av betydelse, men det viktigaste för oss är tillväxten totalt. För att driva den totala tillväxten kommer vi behöva öka andelen export, så det är en stor målsättning."

Satsar ni mycket på marknadsföring?

– Det är en jättestor del. Lohilo är ett premiumvarumärke och det krävs rejält mycket marknadsföring, framförallt digitalt. Där satsar vi en stor del av vår budget.

Det finns många alternativ och mycket konkurrens inom livsmedelssektorn. Hur ska ni sticka ut?

– I organisationen förordar jag hela tiden att inte stirra på konkurrenter utan att hela tiden ge vår målgrupp vad de vill ha. Vi sätter konsumenten i fokus. Gör man det så tror jag att vi kommer att sticka ut väldigt mycket mot våra konkurrenter och ha en bra tillväxt och försäljning.

Dagligvaruhandeln har många slipade inköpare. Hur ska ni lyckas komma in på hyllorna?

– Man bygger en relation och det har vi gjort i tolv år på dagligvarusidan. Jag tycker att vi i dag har en bra relation. I slutänden handlar det om att ha produkter som lämnar butikerna helt enkelt. Lyckas man med det, med en bra produktutveckling och bra varumärken, kommer man alltid att finnas med där, säger Richard Hertvig.

Vad har ni för planer kring servicehandeln?

– Vi har precis tagit steget in i servicehandeln via Circle K. Vi har fått väldigt fina resultat i starten och nu ska vi vidareutveckla det på övriga servicehandelskedjor. Vår ambition är att ha 100 procents distribution inom servicehandeln i Sverige.

Ni säljer en del kläder via hemsidan. Är det något ni vill tjäna pengar på eller är det främst marknadsföring?

– Vi vill tjäna pengar på allt såklart. Klädesbiten är dock även en del av marknadsföringen genom varumärkesbyggande. Vi vill att våra konsumenter och ambassadörer bär vårt varumärke på exempelvis gymmet eller i vardagen.

Hur har Lohilos försäljning påverkats av pandemin?

– I Sverige egentligen ingenting. Dagligvaruhandeln har ju ökat och där har vi gått samma väg. Sedan har det varit tuffare på exporten. I våra etablerade länder har vi fortfarande en stark tillväxt och en bra försäljning, men för nyetablerade länder har det varit ett uppehåll under pandemin. Vi ser nu att det börjar öppna upp sig och att vi kan börja sälja och få en skjuts i nya länder.

Vad ser du som de största utmaningarna för bolaget?

– Exporten är en stor utmaning. Den gäller det verkligen att vi satsar på att få till. Vi har jättemånga länder på gång så det ser väldigt ljust ut, men det är en utmaning. Sedan är e-handel nytt för oss och där blir det en utmaning att skapa tillväxt. Dessa bitar arbetar vi hårt med nu", svarar Richard Hertvig.

Inför noteringen gör Lohilo en nyemission på 30 miljoner kronor. Teckningskursen på 22 kronor per aktie värderar bolaget till 293 miljoner kronor före kapitaltillskottet.

Bolaget har erhållit teckningsåtaganden från Erik Selin, Santhe Dahl och Erik Dahl som sammantaget åter sig att teckna aktier för 20 miljoner kronor, motsvarande två tredjedelar av erbjudandet.

Stockholm Corporate Finance är finansiell rådgivare åt Lohilo.

Teckningsperioden pågår till den 13 oktober. Planerad första handelsdag på Nasdaq First North är den 26 oktober 2020.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072