23948sdkhjf

Hon ska förnya läskjättens image

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Coca-Cola bäddar för framtiden med lågkaloriprodukter och en bredare produktportfölj. Nya förpackningsformat, juicer, sportdrycker och kaffe som ska förnya läskjättens image.

Läs också: Läskföretaget får böta halv miljon

Enligt Sveriges Bryggerier såldes i fjol totalt 640 miljoner liter läsk i Sverige. 35 procent av det som konsumerades var så kallade zero- och lightprodukter. I takt med att hälsotrenden tilltar går därför läsktillverkarna en föränderlig framtid till mötes. Medan allt fler länder inför sockerskatt för att komma tillrätta med fetma, diabetes och karies, föll varumärket Coca-Cola i år till femte plats i undersökningsföretaget Interbrands ranking av världens största varumärken. Coca-Cola är dock fortfarande det mest kända varumärket som förknippas med livsmedel.

I Sverige marknadsförs 16 varumärken i läskjättens dryckesportfölj. Många av produkterna sötas med artificiella sötningsmedel och klassas därför som kalorisnåla.

– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål och erbjuder olika valmöjligheter. Utvecklingen går definitivt mot fler kalorifria lösningar, säger Sofie Eliasson Morsink, nytillträdd vd för Coca-Cola European Partners i Sverige som är Coca-Colas svenska buteljeringsföretag.

Sofie Eliasson Morsink har en lång bakgrund inom bryggeribranschen med flera ledande roller inom Heineken i Nederländerna, Norden och Baltikum.

Läs också: Bättre än väntat för Coca-Cola

– Jag ville ha nya utmaningar och längtade tillbaka till Sverige. Till slut hamnade jag på en intervju hos Coca-Cola. Sedan den dagen är jag såld, skrattar Sofie Eliasson Morsink och understryker att även om Coca-Cola är ett multinationellt, amerikanskt bolag har de lokala enheterna ändå möjlighet till självbestämmande.

– Det är ett amerikanskt bolag som arbetar väldigt oamerikanskt.

Sofie Eliasson Morsink återkommer ofta till lågkaloritrenden och förklarar att de flesta av Coca-Colas sockerfria läskedrycker sötas med aspartam. Djurstudier har indikerat att ämnet kan vara cancerframkallande men Livsmedelsverket ser inte att det finns någon anledning till oro. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram per liter. ”Det betyder att en person som väger 60 kilo kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk per dag”, skriver Livsmedelsverket.

– Vi observerar rapporter och undersökningar noggrant, alla våra produkter följer Livsmedelsverkets rekommendationer, säger Sofie Eliasson Morsink.

Läs också: Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Coca-Colas verksamhet i Sverige är koncentrerad till Jordbro, Haninge. Där produceras årligen 400 miljoner liter läsk som säljs i Sverige. Verksamheten har 650 anställda och i dagarna är det precis 20 år sedan invigningen. Juvelen i kronan, coca-colan, är dock inte svenskproducerad från grunden.

– Det är bara några personer som känner till den ”hemliga” colaessensen så den färdiga blandningen skickas hit från USA. Resten gör vi själva på plats, inklusive buteljeringen, berättar Sofie Eliasson Morsink och understryker att det pågår en ständig översyn av förpackningarna.

Då efterfrågan på tvålitersflaskor minskat säljer nu mindre volymer bättre. En ny enlitersflaska har introducerats i handeln och PET-flaskorna på 50 centiliter består av 50 procent återvunnen plast. Målet är att alla PET-flaskor ska bestå av 50 procent återvunnen plast senast 2020.

– Vi vill vara med och påverka, återvinning är ett område där vi kan göra mer. I dag får vi retur på 85 procent av flaskorna. Även om det är en utopi vill vi gärna ha tillbaka allt.

Läs också: Coca-Cola med ny smak

I den dalande läskkonsumtionens spår har Coca-Cola även förvärvat fler varumärken som förknippas med dryck. Minute Maids juicer och kaffemärket Chaqwa, som bland annat säljs på Elgiganten, är några av förvärven. Senast i raden är den brittiska kaffekedjan Costas Coffee.

För energidryckerna Monster och Burn agerar Coca-Cola som franchisetagare i Europa.

– Det är absolut nödvändigt att vi breddar oss. Efterfrågan är stor. Är det något som vi kan så är det dryck, framhåller Sofie Eliasson Morsink.

Sofie Eliasson Morsink, tycker att det är viktigt att Coca-Cola breddar sig och blir ett komplett dryckesföretag.
Foto: Coca-Cola

Tre snabba frågor:

  1. Är du nöjd med hur handeln hanterar era produkter? 
    – Det finns alltid möjlighet till förbättring men jag tycker att vi har ett mycket bra samarbete.
  2. Har den svenska läskkonsumtionen passerat sina toppnivåer?
    – Vi ser fortfarande att efterfrågan på våra produkter är stor. Eftersom kategorin växer finns det efterfrågan på fler dryckesalternativ vilket vi vill tillgodose.

  3. Hur kommer företaget Coca-Cola att se ut i framtiden?
    – Sedan två år tillbaka är vi på en spännande resa att bli ett vad vi kallar ”komplett dryckesföretag”. Lika väl som konsumenter och marknaden utvecklas gör vi det. Styrkan i vårt företag är att vi har tillgång att bredda vår dryckesportfölj för att möta behov och önskningar, vilket är väldigt kul.
Mer om: Coca Cola
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Yoghurt i klimatsmart bägare

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Livsmedelspåse med kemiskt återvunnen plast

Uppsalaföretag startar egen butik

Hk Scan tar initiativ för klimatet

Världens första ölflaska i papper

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Det största som hänt på fodersidan"

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Matpriserna sjönk i september

Paolos får extra säljskjuts

Formbar färs är årets dagligvara

Byte av fisklåda en succé

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Tar in 182 miljoner, mestadels från en tysk investeringsfond.

Arlas klimatmål godkänns

De får oljeorder på 50 miljoner

Svårt att hitta hållbart kött

Absolutflaska hyllar återvinning

Absolut Vodka lanserar en ny flaska i begränsad upplaga som hyllar återvinning.

Atria satsar miljarder på kyckling

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Nyhléns Hugosons satsar på AI

LRF tar upp kampen om försenad EU-ersättning

På nytt jobb
Ny vd för varumärkena Finax och Björnekulla

Bättre än väntat för Pepsi

De ska stadsodla i Helsingborg

Fortsatt starkt resultat för Lantmännen

Plast kan vara rätt val

Max fick pris av FN

På nytt jobb
Sweden Foodtech nyrekryterar

Alvestaglass i samarbete med global glassjätte

På nytt jobb
Ny CFO på Polfärskt

Se alla Företagens egna nyheter

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

ebm-papst ställer ut på Svenska Kyl & Värmepumpdagen 2019

Produktnyhet Arbetsstyckestabilisator från KIPP

Pack-Engineering Aps

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Vässa era interna revisioner - Kostnadsfritt webinarium

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Super...

Sänd till en kollega

0.166