23948sdkhjf

Hon ska förnya läskjättens image

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Coca-Cola bäddar för framtiden med lågkaloriprodukter och en bredare produktportfölj. Nya förpackningsformat, juicer, sportdrycker och kaffe som ska förnya läskjättens image.

Läs också: Coca-Cola redo att bryta traditionen

Enligt Sveriges Bryggerier såldes i fjol totalt 640 miljoner liter läsk i Sverige. 35 procent av det som konsumerades var så kallade zero- och lightprodukter. I takt med att hälsotrenden tilltar går därför läsktillverkarna en föränderlig framtid till mötes. Medan allt fler länder inför sockerskatt för att komma tillrätta med fetma, diabetes och karies, föll varumärket Coca-Cola i år till femte plats i undersökningsföretaget Interbrands ranking av världens största varumärken. Coca-Cola är dock fortfarande det mest kända varumärket som förknippas med livsmedel.

I Sverige marknadsförs 16 varumärken i läskjättens dryckesportfölj. Många av produkterna sötas med artificiella sötningsmedel och klassas därför som kalorisnåla.

– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål och erbjuder olika valmöjligheter. Utvecklingen går definitivt mot fler kalorifria lösningar, säger Sofie Eliasson Morsink, nytillträdd vd för Coca-Cola European Partners i Sverige som är Coca-Colas svenska buteljeringsföretag.

Sofie Eliasson Morsink har en lång bakgrund inom bryggeribranschen med flera ledande roller inom Heineken i Nederländerna, Norden och Baltikum.

Läs också: Läskjätten satsar på bruna bönor

– Jag ville ha nya utmaningar och längtade tillbaka till Sverige. Till slut hamnade jag på en intervju hos Coca-Cola. Sedan den dagen är jag såld, skrattar Sofie Eliasson Morsink och understryker att även om Coca-Cola är ett multinationellt, amerikanskt bolag har de lokala enheterna ändå möjlighet till självbestämmande.

– Det är ett amerikanskt bolag som arbetar väldigt oamerikanskt.

Sofie Eliasson Morsink återkommer ofta till lågkaloritrenden och förklarar att de flesta av Coca-Colas sockerfria läskedrycker sötas med aspartam. Djurstudier har indikerat att ämnet kan vara cancerframkallande men Livsmedelsverket ser inte att det finns någon anledning till oro. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram per liter. ”Det betyder att en person som väger 60 kilo kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk per dag”, skriver Livsmedelsverket.

– Vi observerar rapporter och undersökningar noggrant, alla våra produkter följer Livsmedelsverkets rekommendationer, säger Sofie Eliasson Morsink.

Läs också: Coca-Cola med ny smak

Coca-Colas verksamhet i Sverige är koncentrerad till Jordbro, Haninge. Där produceras årligen 400 miljoner liter läsk som säljs i Sverige. Verksamheten har 650 anställda och i dagarna är det precis 20 år sedan invigningen. Juvelen i kronan, coca-colan, är dock inte svenskproducerad från grunden.

– Det är bara några personer som känner till den ”hemliga” colaessensen så den färdiga blandningen skickas hit från USA. Resten gör vi själva på plats, inklusive buteljeringen, berättar Sofie Eliasson Morsink och understryker att det pågår en ständig översyn av förpackningarna.

Då efterfrågan på tvålitersflaskor minskat säljer nu mindre volymer bättre. En ny enlitersflaska har introducerats i handeln och PET-flaskorna på 50 centiliter består av 50 procent återvunnen plast. Målet är att alla PET-flaskor ska bestå av 50 procent återvunnen plast senast 2020.

– Vi vill vara med och påverka, återvinning är ett område där vi kan göra mer. I dag får vi retur på 85 procent av flaskorna. Även om det är en utopi vill vi gärna ha tillbaka allt.

Läs också: Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

I den dalande läskkonsumtionens spår har Coca-Cola även förvärvat fler varumärken som förknippas med dryck. Minute Maids juicer och kaffemärket Chaqwa, som bland annat säljs på Elgiganten, är några av förvärven. Senast i raden är den brittiska kaffekedjan Costas Coffee.

För energidryckerna Monster och Burn agerar Coca-Cola som franchisetagare i Europa.

– Det är absolut nödvändigt att vi breddar oss. Efterfrågan är stor. Är det något som vi kan så är det dryck, framhåller Sofie Eliasson Morsink.

Sofie Eliasson Morsink, tycker att det är viktigt att Coca-Cola breddar sig och blir ett komplett dryckesföretag.
Foto: Coca-Cola

Tre snabba frågor:

  1. Är du nöjd med hur handeln hanterar era produkter? 
    – Det finns alltid möjlighet till förbättring men jag tycker att vi har ett mycket bra samarbete.
  2. Har den svenska läskkonsumtionen passerat sina toppnivåer?
    – Vi ser fortfarande att efterfrågan på våra produkter är stor. Eftersom kategorin växer finns det efterfrågan på fler dryckesalternativ vilket vi vill tillgodose.

  3. Hur kommer företaget Coca-Cola att se ut i framtiden?
    – Sedan två år tillbaka är vi på en spännande resa att bli ett vad vi kallar ”komplett dryckesföretag”. Lika väl som konsumenter och marknaden utvecklas gör vi det. Styrkan i vårt företag är att vi har tillgång att bredda vår dryckesportfölj för att möta behov och önskningar, vilket är väldigt kul.
Mer om: Coca Cola
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Mat.se växlar upp med veganbutik

Plantagon i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Kopparbergs håller ställningarna

Kung Markatta ger sig på växtbaserade drycker

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svensk upptäckt kan ge billigare svamp

Ny mötesplats ska öka branschens konkurrenskraft

Sågspån omvandlas till livsmedel

Ny maskin för klimatsmart mjölkförpackning

Scandi Standard ser minskad vinst

Hela vinsten till bönderna

Nestlé satsar hållbart – inrättar forskningscenter

Alla förpackningar ska vara återvinningsbara eller återanvändbara år 2025.

Oatly söker bönder

Billigare mat i januari

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Cateringföretag tar in investerare

KFC-chef dömd för diskriminering

Gårdsfisk satsar externt

De kan vinna Icas entreprenörspris

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

Gotlandsbageri återuppstår

Varsel när Coop byter köttleverantör

Första Biofach för Business Sweden

Framgång för Pricer

Ny ledamot till Cloettas styrelse

Mer vego längs vägarna

Probi lyfte under året

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

På nytt jobb
Han lämnar Findus

De förvärvar Fiskexporten

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Bättre växtbaserade alternativ till kött med citrusfibrer

Rödvins- och vitvinsextrakt för såser och marinader

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

Scanvaegt SP520 Compact Sizer ++

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas

Besök ebm-papst på Fastighetsmässan i Kista

Lenze visar sina intelligenta automationslösningar för Intralogistik på LogiMAT 2019

Scanvaegt ProCheck SC500 checkweigher

Lenze visar sina intelligenta automationslösningar för Intralogistik på LogiMAT 2019

Designpris till nya Shuttlesystemet

Ny röntgenmaskin XCB 0525

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hål...

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.154