23948sdkhjf

Hon ska förnya läskjättens image

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Coca-Cola bäddar för framtiden med lågkaloriprodukter och en bredare produktportfölj. Nya förpackningsformat, juicer, sportdrycker och kaffe som ska förnya läskjättens image.

Läs också: Coca-Cola med egen veganmjölk

Enligt Sveriges Bryggerier såldes i fjol totalt 640 miljoner liter läsk i Sverige. 35 procent av det som konsumerades var så kallade zero- och lightprodukter. I takt med att hälsotrenden tilltar går därför läsktillverkarna en föränderlig framtid till mötes. Medan allt fler länder inför sockerskatt för att komma tillrätta med fetma, diabetes och karies, föll varumärket Coca-Cola i år till femte plats i undersökningsföretaget Interbrands ranking av världens största varumärken. Coca-Cola är dock fortfarande det mest kända varumärket som förknippas med livsmedel.

I Sverige marknadsförs 16 varumärken i läskjättens dryckesportfölj. Många av produkterna sötas med artificiella sötningsmedel och klassas därför som kalorisnåla.

– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål och erbjuder olika valmöjligheter. Utvecklingen går definitivt mot fler kalorifria lösningar, säger Sofie Eliasson Morsink, nytillträdd vd för Coca-Cola European Partners i Sverige som är Coca-Colas svenska buteljeringsföretag.

Sofie Eliasson Morsink har en lång bakgrund inom bryggeribranschen med flera ledande roller inom Heineken i Nederländerna, Norden och Baltikum.

Läs också: Bättre än väntat för Coca-Cola

– Jag ville ha nya utmaningar och längtade tillbaka till Sverige. Till slut hamnade jag på en intervju hos Coca-Cola. Sedan den dagen är jag såld, skrattar Sofie Eliasson Morsink och understryker att även om Coca-Cola är ett multinationellt, amerikanskt bolag har de lokala enheterna ändå möjlighet till självbestämmande.

– Det är ett amerikanskt bolag som arbetar väldigt oamerikanskt.

Sofie Eliasson Morsink återkommer ofta till lågkaloritrenden och förklarar att de flesta av Coca-Colas sockerfria läskedrycker sötas med aspartam. Djurstudier har indikerat att ämnet kan vara cancerframkallande men Livsmedelsverket ser inte att det finns någon anledning till oro. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram per liter. ”Det betyder att en person som väger 60 kilo kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk per dag”, skriver Livsmedelsverket.

– Vi observerar rapporter och undersökningar noggrant, alla våra produkter följer Livsmedelsverkets rekommendationer, säger Sofie Eliasson Morsink.

Läs också: Coca-Cola fortsätter satsa på mjölk

Coca-Colas verksamhet i Sverige är koncentrerad till Jordbro, Haninge. Där produceras årligen 400 miljoner liter läsk som säljs i Sverige. Verksamheten har 650 anställda och i dagarna är det precis 20 år sedan invigningen. Juvelen i kronan, coca-colan, är dock inte svenskproducerad från grunden.

– Det är bara några personer som känner till den ”hemliga” colaessensen så den färdiga blandningen skickas hit från USA. Resten gör vi själva på plats, inklusive buteljeringen, berättar Sofie Eliasson Morsink och understryker att det pågår en ständig översyn av förpackningarna.

Då efterfrågan på tvålitersflaskor minskat säljer nu mindre volymer bättre. En ny enlitersflaska har introducerats i handeln och PET-flaskorna på 50 centiliter består av 50 procent återvunnen plast. Målet är att alla PET-flaskor ska bestå av 50 procent återvunnen plast senast 2020.

– Vi vill vara med och påverka, återvinning är ett område där vi kan göra mer. I dag får vi retur på 85 procent av flaskorna. Även om det är en utopi vill vi gärna ha tillbaka allt.

Läs också: Nu kommer Coca-Colas hallon

I den dalande läskkonsumtionens spår har Coca-Cola även förvärvat fler varumärken som förknippas med dryck. Minute Maids juicer och kaffemärket Chaqwa, som bland annat säljs på Elgiganten, är några av förvärven. Senast i raden är den brittiska kaffekedjan Costas Coffee.

För energidryckerna Monster och Burn agerar Coca-Cola som franchisetagare i Europa.

– Det är absolut nödvändigt att vi breddar oss. Efterfrågan är stor. Är det något som vi kan så är det dryck, framhåller Sofie Eliasson Morsink.

Sofie Eliasson Morsink, tycker att det är viktigt att Coca-Cola breddar sig och blir ett komplett dryckesföretag.
Foto: Coca-Cola

Tre snabba frågor:

  1. Är du nöjd med hur handeln hanterar era produkter? 
    – Det finns alltid möjlighet till förbättring men jag tycker att vi har ett mycket bra samarbete.
  2. Har den svenska läskkonsumtionen passerat sina toppnivåer?
    – Vi ser fortfarande att efterfrågan på våra produkter är stor. Eftersom kategorin växer finns det efterfrågan på fler dryckesalternativ vilket vi vill tillgodose.

  3. Hur kommer företaget Coca-Cola att se ut i framtiden?
    – Sedan två år tillbaka är vi på en spännande resa att bli ett vad vi kallar ”komplett dryckesföretag”. Lika väl som konsumenter och marknaden utvecklas gör vi det. Styrkan i vårt företag är att vi har tillgång att bredda vår dryckesportfölj för att möta behov och önskningar, vilket är väldigt kul.
Mer om: Coca Cola
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona har kostat Heineken miljarder

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Omfattande coronautbrott på danskt slakteri

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Stjärnägg expanderar till Danmark

Upp och ned för Midsona under coronapandemin

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

Konsumentpriserna ökade i juni

Kraftig ökning för tobaksfritt nikotinsnus

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

Stark tillväxt för Orklas varumärken

22 procents minskad omsättning för Cloetta

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Se alla Företagens egna nyheter

Ny produktkoordinator

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Ultraljudsensor är en flexibel lösning i robust design

Elektrisk flug- och insektsfälla

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Fästingborttagare

Insektsfritt - på jobbet och hemma!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänd till en kollega

0.172